جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > کشف تندیس غیرعادی یک خدای رومی در انگلستان

کشف تندیس غیرعادی یک خدای رومی در انگلستان

کاوش‌های اخیر منجر به کشف یک سکونتگاه رومی باستان در انگلستان شد که قبلاً ناشناخته بود. غغیرعادی‌ترین یافتۀ باستان‌شناسان در این سکونتگاه سر یک تندیس گِلی از خدای رومی مرکوری بود که از جهات مختلف با مجسمه‌های شناخته شدۀ قبلی متفاوت است.

فرادید| سر یک تندیس سفالی از خدای رومی موسوم به مِرکوری در کِنت انگلستان کشف شده است. باستان‌شناسان می‌گویند بدن این تندیسه‌ی ۲۰۰۰ ساله هیچ کجا یافت نشد. ناتالی کوهن، باستان‌شناس مؤسسه خیریه حفاظت از بنیاد ملی می‌گوید: «برخورد با سر تندیس مِرکوری از جنس رس سفید بسیار نادر است. سر این تندیسه که تنها پنج سانتی‌متر ارتفاع دارد، به وضوح به‌عنوان مرکوری با سرآذین بالدارش قابل‌مشاهده است.

به گزارش فرادید، مِرکوری (Mercury) خدای رومی امور مالی، سفر، نیرنگ و تجارت است (همتای یونانی او هِرمِس است که به عنوان پیام‌آور خدایان شناخته می‌شود). 

کارشناسان یک گلدان رومی مربوط به قرن اول را که در کنت انگلستان یافت شده، کنار هم می‌گذارند

این واقعیت که این تندیسه، یک خدای مرد را به تصویر می‌کشد هم غیرمعمول است، چون بیشتر تندیسه‌های دیگر، خدایان زن مانند ونوس، الهه عشق هستند. این تندیسه بازتاب نقش محوری مذهب در زندگی روم باستان است. 

متیو فیتوک، کارشناس تندیسه‌های سرامیکی در بریتانیای رومی می‌گوید: «تندیسه‌های گل سفید را معمولاً اشخاص برای اعمال مذهبی خصوصی در زیارتگاه‌های خانگی و گاهی در معابد و گورهای کودکان بیمار استفاده می‌کردند.» 

محققان بر این باورند که تندیسه کامل، زمانی خدای رومی را در حالت ایستاده به تصویر می‌کشیده، ملبس به یک شنل کوتاه یا برهنه در حالی که عصایی به نام کادوسیوس با دو مار مارپیچ اطراف آن در دست داشته است. 

محققان نمی‌توانند با اطمینان بگویند چرا مجسمه شکسته شده، هرچند می‌گویند ممکن است به اشتباه شکسته نشده باشد. 

فیتوک می‌افزاید: «شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این قطعات به دلیل شکسته شدن اتفاقی دور انداخته نشدند، بلکه شکستن عمدی سر تندیسه‌ها یک عمل آیینی مهم بوده، در حالی که تندیسه‌های کامل معمولاً در گورها یافت می‌شوند.»

مترجم: زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-178688

برچسب ها
نسخه اصل مطلب