جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > ۵ واقعیت جالب در مورد جنگنده اف 35؛ از شرکت های سازنده تا کشورهای دارنده

۵ واقعیت جالب در مورد جنگنده اف 35؛ از شرکت های سازنده تا کشورهای دارنده

در این مطلب فهرستی از حقایق قابل توجه در مورد اف -۳۵ لایتنینگ ۲ تهیه کرده ایم.

از سال ۲۰۰۶ تا ژانویه ۲۰۲۴، لاکهید مارتین بیش از ۱,۰۰۰ فرود از این جت جنگنده پنهانکار مشهور را تحویل داده است. در این مطلب فهرستی از حقایق قابل توجه در مورد اف -۳۵ لایتنینگ ۲ تهیه کرده ایم.

۲- نامگذاری با الهام از Lockheed P-38 Lightning

نام صاعقه ۲ به هواپیمای صاعقه P – ۳۸ ساخت لاکهید و متعلق به دوران جنگ جهانی دوم اشاره دارد

    اولین پرواز: ۱۵ دسامبر ۲۰۰۶
  • معرفی به سرویس: جولای ۲۰۱۵

مایکل موزلی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایالات متحده، از نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا (USAF) در ژوئیه ۲۰۰۶ رسماً نام این جنگنده را اعلام کرد. هنگامی که اولین F-35A برای اولین بار در فوریه ۲۰۰۶ از کارخانه لاکهید مارتین در فورت ورث خارج شد، نام در نظر گرفته شده برای آن AA-1 بود. آنطور که گفته می شود، پس از معرفی و بررسی گسترده اسامی ارائه شده توسط سایر کشورها و شاخه های نظامی ارتش ایالات متحده، ژنرال موزلی تصمیم نهایی را برای نام جت جدید گرفت. آنطور که ژنرال موزلی در این مراسم اعلام کرد:

«در سفرهایم، هوانوردان پیشنهادهای خوبی به من داده اند که در آینده نزدیک در سیستم های تسلیحاتی جدید نیروی هوایی خواهیم دید. نام اف -۳۵، صاعقه ۲، یک پیروزی برای میراث و فرهنگ هوانوردی بود».

۳- سه نسخه متفاوت

شامل F-35 A, B , C

    تاریخ تولید نسخه F-35A: سال ۲۰۰۶
  • تاریخ تولید نسخه F-35B: سال ۲۰۰۸
  • تاریخ تولید نسخه F-35C: سال ۲۰۱۰

اف -۳۵ لایتنینگ دارای سه نسخه اصلاح شده است. با این وجود، هر یک از انواع ویژگی های عملکردی مشابه و همچنین آویونیک های پیشرفته یکسانی دارند. نوع اول F – ۳۵ A است که برای برخاست و فرود معمولی (CTOL) در نظر گرفته شده است. اگرچه این نوع کوچک ترین نوع F – ۳۵ است، اما می تواند در برابر نیروهایی تا ۹ جی مقاومت کند که بیشترین میزان در میان تمام انواع این جنگنده است. نسخه دوم F-35B است. این نسخه برای عملیات برخاست کوتاه و فرود عمودی (STOVL) طراحی شده و برای عملیات های زمینی یا روی ناوهای هواپیمابر طراحی شده است؛ با این وجود، F – ۳۵ B علیرغم طراحی برای عملیات روی ناو هواپیمابر، قلاب فرود برای فرود روی ناو هواپیمابر ندارد. در عوض، به یک کنترل STOVL / HOOK برای سوئیچ بین حالت های پرواز عادی و عمودی مجهز شده است.

در نهایت، F – ۳۵ C منحصراً برای عملیات برخاستن و بازیابی به کمک منجنیق (CATOBAR) روی ناو هواپیمابر طراحی شده است. به این ترتیب، F – ۳۵ C دارای بال های بزرگ تر با بخش های نوک بال تاشو برای صرفه جویی در فضا و ارابه فرود محکم تری است که می تواند در برابر تنش های فرود روی ناو مقاومت کند. به دلیل مساحت بال بزرگ تر، F – ۳۵ C می تواند سرعت هنگام فرود را کاهش داده و همزمان ظرفیت محموله و برد خود را افزایش دهد.

۵- در اختیار ۱۸ کشور

بیش از ۱,۰۰۰ فروند تا ژانویه ۲۰۲۴ تولید شده است

    حداکثر سرعت: ۱,۹۷۵ کیلومتر بر ساعت
  • حداکثر برد: ۲,۲۲۲ کیلومتر
  • خدمه: ۱ نفر

اف -۳۵ لایتنینگ ۲ به عنوان نهایت یک جنگنده تهاجمی با قابلیت های پنهانکاری در نظر گرفته شده است که این جت را قادر می سازد تا از رادار دشمن دور بماند. با توجه به قدرت و توانایی چشمگیر این جنگنده، برنامه F – ۳۵ به یک موفقیت چشمگیر تبدیل شده است. لاکهید مارتین تولید این جنگنده را از سال ۲۰۰۶ آغاز کرد و از آن زمان تاکنون ۱,۰۰۰ فروند از آن را در سراسر جهان ساخته و تحویل داده است. ایالات متحده بیشترین تعداد F – ۳۵ را با بیش از ۲,۴۰۰ فروند سفارش داده است که تا اواسط دهه ۲۰۴۰ تحویل داده خواهند شد. به گزارش لاکهید مارتین، امروزه ۱۸ نیروی هوایی مختلف از سراسر جهان، به ویژه نیروی هوایی اسرائیل، نیروی هوایی سلطنتی استرالیا، نیروی دفاع هوایی ژاپن، نیروی هوایی و نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا و نیروی هوایی جمهوری کره، اف -۳۵ را در اختیار گرفته اند.

اف -۳۵ در چندین درگیری مهم مورد استفاده قرار گرفته و نقشی اساسی در حمایت و کمک به اقدامات نظامی ایفا کرده است. اف -۳۵ برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ توسط نیروی هوایی اسرائیل در دو حمله در دو جبهه نبرد مورد استفاده قرار گرفت. در آوریل ۲۰۱۹، چندین فروند اف -۳۵ نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا ماموریت حمله هوایی به یک شبکه تونلی در شمال عراق متعلق به گروه تروریستی داعش را انجام دادند.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-178502

برچسب ها