جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > چرا پرندگان پاهای لاغری دارند؟

چرا پرندگان پاهای لاغری دارند؟

شاید تا به حال توجه‌تان به این نکته جلب نشده باشد که چرا پرنده‌هایی که در حیاط خانه‌تان مشغول آواز خواندن هستند، چرا پاهای لاغری دارند. در این مقاله به دلیل لاغر بودن پاهای پرندگان و اینکه چگونه این پاهای قلمی، وزن پرنده‌ها را تحمل می‌کنند می‌پردازیم.

همیشه در شعرها و قصه‌ها از پرواز و آواز خواندن پرنده‌ها صحبت به میان می‌آید؛ اما تا به حال به یک پرنده که روی شاخه درخت نشسته توجه کرده‌اید؟ تابه حال این سوال برایتان پیش آمده که چطور پاهای کوچک و لاغر پرنده‌ها، وزن آنها را تحمل می‌کنند؟

جولیا کلارک، دیرینه‌شناس دانشگاه تگزاس که درباره تکامل پرندگان تحقیق می‌کند، می‌گوید:« اولین دلیلی که پاهای پرندگان به طرز عجیبی نازک به نظر می‌رسد، این است که بقیه قسمت‌های بدن آنها با پر پوشیده شده که باعث می‌شود اندازه ظاهری آنها به مراتب بزرگ‌تر به نظر برسد

او در این باره به این نکته اشاره کرده که ران‌های گوشتی‌تر پرنده‌ها، در زیر پرهای آنها قرار گرفته و در حقیقت آن بخشی از پای پرنده‌ها که ما می‌بینیم، ساق پای آنهاست که باریک، کوچک و بدون پر است. از همین رو، پرندگانی که پرهایشان تا روی انگشتان پایشان می‌آید (مثل جغدها و برخی از پرنده‌های اهلی)، ساق پاهایشان ضخیم‌تر از پرندگانی که ساق‌های پای بدون پر دارند، به نظر می‌رسد.

ریشه‌یابی اجداد پرندگان

اما این یک توهم بصری نیست: پای پرندگان، تفاوت‌های زیادی با پاهای سایر حیوانات دارد. پرنده‌ها از نسل دایناسورهای تروپود هستند (گروهی از حیوانات دوپا که اندازه و ابعاد متفاوتی داشتند). برخی از آنها به اندازه گنجشک‌های امروزی کوچک بوده‌اند و برخی دیگر مثل تیرانوزاروس رکس بزرگتر.

اما پرنده‌های آوازخوان سبک وزن، کمتر به راه رفتن وابسته‌اند. استفان بروسات، دیرینه‌شناس دانشگاه ادینبورگ دراین باره گفته:« پرواز کردن، راهکار اصلی این پرنده‌ها برای تعقیب و فرار است. درنتیجه لزومی ندارد که پاهایشان خیلی عضلانی باشد.»

زمانی که به پاهای پرنده‌ها نگاه م‌کنید، مهم است به یاد داشته باشید که به خاطر تاریخچه تکامل پرنده‌ها، پاهایی این چنینی دارند. اندام عضلانی اکثر پرنده‌ها، به ویژه آنهایی که پرواز می‌کنند، بال است و پاهایشان درمقایسه با بال‌ها ضعیف به نظر می‌رسد.

در هر حال این پاهای لاغر، بخشی از جذابیت پرنده‌های مدرن هستند. لاغری ظاهری پاهای پرندگان، بر گرد بودن بدنشان تاکید دارد و باعث ایجاد ظاهری جذاب در آنها می‌شود که مارا به وجد می‌آورد. این پاهای باریک شاید به چشم ما عجیب به نظر برسد ولی در هر صورت، سختی و دردسری برای این جانوران زیبا ایجاد نمی‌کند.

منبع: خبر آنلاین

منبع: faradeed-177683

برچسب ها
نسخه اصل مطلب