جستجو
رویداد ایران > استان ها > فارس > لزوم گسترش فعالیت‌های ایجابی برای حفظ منابع آب

مدیرکل آموزش و پرورش فارس تاکید کرد؛

لزوم گسترش فعالیت‌های ایجابی برای حفظ منابع آب

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به اهمیت پاسداشت منابع و عناصر حیاتی به ویژه آب، بر لزوم گسترش فعالیت‌های ایجابی نظیر اقدامات فرهنگی و آموزشی در سطوح مختلف جامعه برای کمک به حفظ و حراست از این منابع تاکید کرد.

فرشید قاسمی در نشست هم‌اندیشی و کارگاه آموزشی یک روزه طرح داناب، باحضور جمعی از فرهنگیان استان که به عنوان مدرسان میانی این طرح در سالن شهید ترکمان شرکت آب منطقه‌ای فارس، حضور یافته بودند گفت: واژه‌هایی که به کار می‌بریم در ذهن تبلورهای مختلف دارد؛ آب نیز یکی از کلماتی است که در ذهن، حیات و زندگی را تداعی می‌کند.

قاسمی، هر واژه در ناخودآگاه افراد یک موضوعی را تداعی‌گر خواهد بود، بنابراین ذهن به ویژه بخش ناخودآگاه ذهن هر انسان با واژه سروکار دائم دارد، واژه‌ها و کلماتی که تکرار و بر اهمیت آن تاکید شود، در بخش ناخودآگاه ذهن ماندگار خواهد شد.

وی گفت: با توجه به اینکه بخش ناخودآگاه ذهن هر انسان، وظیفه انجام و کنترل رفتارهای غیرارادی را عهده دار است، هر واژه که به این بخش ذهن سپرده شود، منجر به رفتار متناظر آن به شکل غیرارادی می‌شود، بنابراین وقتی واژه آب زندگی، آب اهمیت و ... برای انسان تکرار شد، فرد به تدریج در مواجهه با آب، حساسیت پیدا کرده و رفتاری متناظر با اهمیت آن از خود نشان می‌دهد.

قاسمی با بیان اینکه توجه به آب در متون ادبی و آثار اندیشمندان نشان از اهمیت این عنصر حیاتی دارد، تاکید سند بنیادین آموزش و پرورش در این خصوص را یادآوری و اضافه کرد که این سند در ساحت عبادی اخلاقی، به موضوع صرفه‌جویی و اهمیت آن می‌پردازد که به موضوع آب نیز مرتبط است.

وی با اشاره به اینکه توجه به آب و لزوم صرفه‌جویی در مصرف آن به لحاظ قانونی و اخلاقی، دارای اهمیت است، گفت: با استفاده از ابزارهای مختلف باید به دانش‌آموزان و همه آحاد جامعه، لزوم کمک به حفظ منابع آبی را متذکر شد و توصیه کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس با اشاره به گزارش‌های مختلف پیرامون بارندگی، فرو نشست زمین و ... همراه کردن جامعه برای حفظ منابع اعم از آب و خاک را ضرورت دانست و گفت: باید از راهکارهای ایجابی نظیر فعالیت‌های فرهنگی، برای همراه کردن جامعه در این مسیر بهره برد.

قاسمی، فرهنگیان را یکی از ارکان مهم و جزو مراجع اصلی اطلاع‌رسانی و آگاهی بخشی به جامعه دانست و گفت: اجرای طرح داناب با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و آموزش و پرورش در فارس اثربخشی مناسبی را در زمینه حفظ و حراست از منابع آب به دنبال داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس از شرکت کنندگان در نشست هم‌اندیشی و کارگاه آموزشی مربیان میانی طرح داناب در این استان خواست که علاوه برجامعه دانش‌آموزی، اولیا و دیگر افراد و شهروندان را نیز با مفاهیم و دانش مرتبط با حوزه آب آشنا کنند تا شاهد اثربخشی گسترده‌تر در زمینه حفظ و حراست از منابع آبی باشیم.

شایان ذکر است که نشست هم‌اندیشی و کارگاه آموزشی یک روزه مربیان میانی طرح داناب، گسترش سواد آبی،به همت شرکت آب منطقه‌ ای فارس و همکاری آموزش و پرورش استان و با حضور یکصدو هفتاد فرهنگی از سراسر فارس، در شیراز برگزار شد.

طرح دانش آموزی گسترش سواد آبی نجات آب یا "داناب"، یکی از اقدامات اجرایی شده در سطح کشور به شمار می‌رود که طی سال‌ گذشته به واسطه همکاری و تعامل مطلوب شرکت آب منطقه‌ای و آموزش و پرورش فارس، منجر به کسب رتبه برتر در سطح کشور شد.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب