جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > آمریکا «هیولای دریای خزر» را بیدار می‌کند

آمریکا «هیولای دریای خزر» را بیدار می‌کند

آمریکا دنبال ساخت کشتی پرنده‌ای است که سال‌ها پیش در اتحاد جماهیر شوروی ساخته و به «هیولای دریای خزر»‌ مشهور شده بود.

دارپا (آژانس پژوهش‌های دفاعی پیشرفته آمریکا) کار ساخت هواپیمایی بزرگ که بر پایه یک اصل علمی خاص کار می‌کند را آغاز کرده است.

این هواپیما با استفاده از اصل آیرودینامیک «اثر زمین» توانایی پرواز در ارتفاع بسیار کم بدون برخورد با سطح را داراست. این هواپیمای خاص که «اکرانوپلان»‌ نامیده می‌شود پای جای پای هواپیمای مشهور شوروی می‌گذارد که در دوران خود با ابعاد عظیم و طراحی تهاجمی شهرت پیدا کرده بود.

 فاز نخست توسعه این هواپیمای را کمپانی «آرورا فلایت ساینس» بر عهده دارد. «آرورا فلایت ساینس»‌ که از زیرمجموعه‌های بویینگ است در فاز نخست ساخت این هواپیمای خاص هدف طراحی، ساخت و به پرواز درآورد هواپیما و به نمایش گذاشتن توانایی پرواز آن در فاصله کم از آب دریاست.

اکرانوپلان چیست؟

اکرانوپلان یا هواگرد اثر زمین، ترکیبی از کشتی و هواپیما است. این پرنده‌ها بدون لمس آب در فاصله‌ای بسیار کم از سطح آب پرواز می‌کنند. سازمان جهانی دریانوردی (آیمو) اکرانوپلان را در دسته‌بندی کشتی‌ها قرار می‌دهد. هر چند که اصول کار آن‌ها هیچ شباهتی به کشتی ندارد.

اکرانوپلان با پرواز در ارتفاع حدود ۵ متری سطح آب می‌تواند به سرعت بالایی دست پیدا کند که برای کشتی‌های معمولی ناممکن است. آن‌ها در برخی اصول همانند هاورکرافت‌ها و هیدروفویل‌ها عمل می‌کنند.

اکرانوپلان شوروی مشهور به هیولای دریای خزر

شوروی در نهایت فقط یک مدل از این کشتی پرنده ساخت که در سال ۱۹۸۷ به ناوگان دریای سیاه ملحق شد. عمر هیولای دریای خزر کوتاه بود و در دهه ۱۹۹۰ بازنشسته شد.

روسیه در ادامه قصد داشت مدلی از این پرنده را در نقش بیمارستان صحرایی بسازد که هیچگاه به سرانجام نرسید.

در سال ۲۰۲۰ این هیولا به ساحلی دورافتاده در داغستان منتقل شد تا به یک موزه تبدیل شود.

منبع: خبر آنلاین

منبع: faradeed-176242

برچسب ها
نسخه اصل مطلب