جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > القاب جالب هواپیماهای نظامی ایالات متحده و معنای پشت هر یک از آن ها

القاب جالب هواپیماهای نظامی ایالات متحده و معنای پشت هر یک از آن ها

بیایید نگاهی به پنج لقب جالب برای جت های جنگنده و هواپیماهای آمریکایی و داستان پشت آن ها بیندازیم.

در طول سال ها، جت های جنگنده زیادی برای اهداف مختلف نظامی و دولتی ساخته شده اند. اگر چه جت های جنگنده دارای شماره دم و پرواز برای اهداف شناسایی هستند، اما برخی از این جت ها نام های مستعار مرتبط با نوع هواپیما نیز دارند. این القاب به دلایل به یاد ماندنی، تفاوت های خاص، یا فرهنگ های محلی داده می شوند. بیایید نگاهی به پنج لقب جالب برای جت های جنگنده و هواپیماهای آمریکایی و داستان پشت آن ها بیندازیم.

سوپر هورنت پیشرفته تر و حجیم تر، تفاوت های متمایز زیادی با جنگنده هورنت پایه دارد که از آن جمله می توان به دماغه برجسته تر اشاره کرد. به این ترتیب، خلبانان جنگنده سوپر هورنت شروع به ارجاع به آن با نام رینو کردند، چرا که دماغه آن شبیه به شاخ نمادین این حیوان بود. این لقب ادای احترامی به F – ۴ Phantom II، ملقب به Rhino به خاطر همان برآمدگی شبیه به Rhino روی دماغه، نیز هست. به این ترتیب، این لقب روی اف-۱۸ مانده و برای تمایز بین انواع قدیمی تر F – ۱۸ هورنت و انواع جدیدتر F – ۱۸ سوپر هورنت برای جلوگیری از سردرگمی در طول عملیات روی ناوهای هواپیمابر انتخاب شد. اف -۱۸ هورنت قدیمی تر به منجنیق، تنظیمات مدیریت، تجهیزات و تله متفاوتی از سوپر هورنت نیاز دارد. اگر اشتباه شود، عواقب فاجعه باری برای ناو و خدمه هواپیما خواهد داشت.

در طول سوخت گیری زمینی، C – ۱۷ گلوبمستر دارای منافذ کاهش فشار است که در هنگام استفاده صدایی شبیه فریاد موس تولید می کنند. با این حال، این فقط یک صدای معمولی موس برای فراخوانی نیست؛ بلکه این صدا دقیقاً مشابه صدای موس ماده در فصل گرما است. به گفته اداره محیط زیست و منابع طبیعی مناطق شمال غربی کانادا، هنگامی که فصل جفت گیری است، موس ماده صدایی شبیه فریاد برای صید نهنگ در گذشته تولید می کند که با غرش سنگین یک موس نر در انتظار جفت گیری پاسخ داده می شود. به این ترتیب، خلبانان این هواپیما به دلیل صدای خاصی که در هنگام سوختگیری ایجاد می کند، به آن لقب این حیوان را داده اند.

این هواپیما به دلیل ابعاد بزرگ خود که آن را قادر می ساخت تا با سیستم های کنترل تسلیحات پیشرفته تکنولوژیکی، دریایی و ضد الکترونیک مجهز شود، این لقب را از اعضای سرویس های آمریکا دریافت کرده است. این لقب همچنین ادای احترامی به ژنرال افسانه ای نیروی هوایی، کورتیس لِمَی، که خواستار این بمب افکن بزرگ بود و در توسعه آن به بوئینگ کمک می کرد، است. بی -۵۲ هشت موتوره هنوز در حال فعالیت است و نقش محوری در درگیری هایی از جنگ ویتنام و جنگ سرد گرفته تا جنگ جهانی علیه تروریسم و طوفان صحرا تا همین اواخر در اوکراین ایفا کرده است. بی -۵۲ بیشتر به خاطر قدرت ویرانگری اش شناخته شده است، چرا که یک گروه سه فروندی از بی -۵۲ ها با محموله هایی از بمب های ۴۵۰ کیلوگرمی می توانند منطقه ای به طول یک مایل و عرض نیم مایل را طی یک عملیات بمباران نابود کنند.

علاوه بر این، به دنبال فضاپیمای جنگنده ای به نام Colonial Viper Mk 2 Starfighter در سریال Battlestar Galactica، لقب وایپر را برای اف-۱۶ انتخاب کردند. پس از آن، بسیاری از خلبانان اف -۱۶ شروع به پوشیدن برچسب های با عبارت «خلبان وایپر» کردند اما به سرعت به آن ها گفته شد که این برچسب ها را از روی لباس هایشان بردارند. با این حال، نام مستعار غیر رسمی وایپر باقی ماند. نسخه ژاپنی F – ۱۶ نیز لقب وایپر را یدک می کشد. سال ها بعد، هواپیمای میتسوبیشی F – ۲ به افتخار F – ۱۶ وایپر به وایپر زیرو ملقب شد.

لقب معروف آن برگرفته از ناله غرش مانند توپ ۳۰ میلی متری GAU – ۸ Avenger آن نشأت می گیرد که هنگام شلیک، شبیه به صدای گراز وحشی است، البته نباید از ظاهر و طراحی زشت آن برای پرواز در ارتفاع پایین نزدیک به گل و لای میدان نبرد و محل انجام عملیات غافل شد. علاوه بر این، توپ ۳۰ میلی متری GAU – ۸ Avenger Gatling روی دماغه این هواپیما نصب شده است که آن را شبیه صورت گراز وحشی با آن عاج هایش تبدیل می کند. نام مستعار گراز وحشی توسط یک خلبان اف -۱۰ از اسکادران ۱۰۴ جنگنده در گارد ملی هوایی مریلند به نام رابرت “بومر” اتینگر به آن داده شد، چرا که او معتقد بود ظاهر اف -۱۰ شبیه به یک گراز وحشی است.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-176150

برچسب ها
نسخه اصل مطلب