به گزارش اکوایران، علیرغم اینکه در چند هفته اخیر حجم تزریق اعتبار در بازار باز توسط بانک مرکزی چشمگیر بوده است، همچنین اعتبارگیری بانک‌ها از بانک مرکزی نیز شدیدا افزایش یافته است. برخی از کارشناسان این موضوع را به محدودیت شدید منابع نقد نزد بانک‌ها در ماه‌های پایانی 1402 ارتباط می‌دهند و برخی از شکل‌گیری فشار برای افزایش کریدور نرخ بهره سخن می‌گویند. 

عملیات بازار باز، بازوی اجرای سیاست پولی بانک مرکزی

عملیات بازار باز یکی از ابزارهای اصلی بانک مرکزی برای اجرای سیاست‌پولی این سازمان است. درحال حاضر این عملیات با هدف بسط نقدینگی و تامین منابع نقد مورد نیاز بانک‌ها صورت می‌پذیرد اما در برهه‌هایی معکوس این سیاست نیز به اجرا درآمده است. 

ساختار این عملیات بدین شکل است که بانک‌ها اوراق خود را نزد بانک مرکزی به شکل موقت گرو می‌گذراند و در قبال آن منابع مالی دریافت می‌کنند. 

آخرین ماه وامدهی بانک‌ها و تشدید فشارها بر شبکه بانکی

به طور کلی به دلیل پتانسیل رکود تورمی در ایران، سیاست‌های پولی با احتیاط اجرا می‌شود. به همین ترتیب از ابتدای سال به دلیل تورم بالا و افزایش نیاز کسب و کارها به تامین مالی و سرمایه در گردش، بانک‌ها دچار محدودیت‌های نقدینگی شده‌ند. علاوه  بر این موضوع تجربه تاکنون نشان داده است به دلیل اینکه بهمن ماه تقریبا آخرین ماه وام‌دهی بانک‌هاست، فشار روی بانک‌ها تشدید می‌شود. 

به همین ترتیب گمان می‌رود که دلیل شدیدتر شدن تزریق اعتبار در دو بازار شبانه و باز تحت کنترل بانک مرکزی نیز همین موضوع باشد. 

سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا تشدید نیاز شبکه بانکی به اعتبارگیری قاعده‌مند می‌تواند به معنای نشانه‌ای از وجود نیروهایی باشد که در جهت افزایش کریدور نرخ بهره بین بانکی فشار می‌آورند؟