تاریخچه عطرهای ایران باستان و عطرهای اصیل ایرانی
مانند بسیاری دیگر از تمدنهای باستانی، ایرانیان نیز مسحور مفهوم عطر و رایحه بودند. گیاهان، گلها و عطرها از دورترین روزگاران همواره مورد توجه ایرانیان بوده است و نقش مهمی در ساخت عطر اصیل ایرانی داشته است.
در منابع باستانی از جمله سنگ نوشتههای دوره هخامنشی و نیز منابع یونانی و رومی و متون پهلوی، نشانههای روشنی از توجه و علاقه ایرانیان به انواع عطرها، بخورها و رایحههای شیرین یافت میشود. و این علت معروفیت اسم عطر ایرانی است.
خاستگاه اصلی تولید عطر
حدود ۴۰۰۰ سال پیش بود که اولین عطرها به صورت بخار در بین النهرین تهیه شد. سیلک کاشان، قدیمیترین مکان کشف شده در ایران است و دستگاههای تقطیر و ظروف سفالی به همراه ظروف کوچک مرمری مخصوص نگهداری عطر در ان مکان توسط باستان شناسان کشف شده است. در واقع شهر کاشان به عنوان یکی از پیشرفتهترین شهرهای گلابگیری کشور شناخته میشود.
۲۵۰۰ سال پیش نیز ایرانیان باستان از عطرها به صورت تزیینی و مجلل استفاده میکردند. آنها برای نوشیدنیهای خود از مواد معطر و برای استحمام از مواد شوینده معطر استفاده میکردند.
عطرها بسیار ساده و در واقع مخلوطی از ادویههای آسیاب شده بودند. پودرهای آسیاب شده توسط مایعی به هم چسبیده بودند، اما بعداً با خیساندن آنها در چربی یا روغن، عطر مطبوع آنها باقی میماند. روغنهای دارویی معطر نیز پس از این مدت به بازار وارد شدند.
استفاده از عطر در ایران باستان
ایرانیان در دوره ساسانی سرمایه گذاری زیادی در ساخت دم کردهها و عطرها داشتند. آنها همچنین مانند سایر تمدنهای باستانی عطر را نمادی از ثروت و موقعیت میدانستند.
اشراف ایرانی از عطرهای گران قیمت برای بیان شخصی خود استفاده میکردند. مفهوم امروزی داشتن یک رایحه خاص ممکن است از ایران نیز سرچشمه گرفته باشد. بسیاری از پادشاهان اغلب یک رایحه خاص را انتخاب میکردند و اطرافیان خود را از استفاده از آن منع میکردند.
در دوره هخامنشیان، ایرانیان به سنت ایجاد فضایی معطر متمایل شدند. آنها میخواستند فضایی دلپذیر با شیرینترین عطرها داشته باشند که منجر به سوزاندن بخور و سایر مواد معطر میشد. اسنادی از سخنوران آن زمان وجود دارد که در مورد عطر افشانی در هنگام پذیراییها و جشنهای سلطنتی صحبت میکنند.
تولید عطر ایرانی
کشت گسترده گیاهان و گلها در ایران به این معنی بود که حتی میتوان گونههای جدیدی از آن تولید کرد که تولید عطر را بیشتر کند. جغرافی دانان ایرانی و مسلمان از گلی زیبا و شیرین برآمده از تلاش باغداران ایرانی به نام «اسپورغامی» یاد کردهاند که در میان مردم به زنبق دره معروف است.
این واقعیت که همچنان یکی از محبوبترین مواد در عطرسازی مدرن است، گواهی بر درخشش عطرسازان ایرانی است که بسیار جلوتر از زمان خود بودند.
تجهیزات و تأسیسات کارگاههای تهیه گلاب و عطرسازی در بسیاری از شهرها و روستاهای استان فارس به ویژه بیشاپور، فیروزآباد و کازرون و بعدها در شیراز فراوان و کاملاً فعال بود و محصولات خوشبو و مواد معطر آنها به نقاط دوردست صادر میشد. امروزه در گوشههای مختلف دنیا شاهد چند روش سنتی برای تهیه عطر و «آراک» برخی گیاهان و گلهای معطر و خوشبو هستیم. این روشها بر اساس تجربیات اجداد ما در دوران باستان است.
عطر اصیل ایرانی در دوران هخامنشیان، اشکانیان و ساسانیان
همچنین در زمان ساسانیان تاجران عطر و عود و کافور و چوب صندل از هند به ایران آمدند و سود فراوانی به دست آوردند. جالب است بدانید که تقطیر عطرها به طور سیستماتیک در قرون وسطی توسط دانشمندان ایرانی کشف و انجام شد. کشور ما به عنوان یکی از پیشگامان تولید مواد معطر، مراکزی برای تولید اسانسها و روغنهای گیاهی معطر تأسیس کرد و با استفاده از ظرافت، دقت و معنویت جامعه ایرانی، در صنعت عطرسازی پیشرفت کرد.
روشهای تقطیر در کشورهای شرقی از جمله ایران
روشهای تقطیر در کشورهای شرقی از جمله ایران، تأثیر قابلتوجهی بر صنعت عطرسازی و به ویژه شیمی در جهان غرب گذاشت. همانطور که در ابتدا ذکر شد، ابن سینا، پزشک و دانشمند ایرانی، از اولین مبتکران روش تقطیر بود. او برای اولین بار روش استخراج گل را با استفاده از تقطیر اختراع کرد. اولین تجربه ابن سینا در عطرسازی استفاده از گل رز بود. زکریای رازی دانشمند بزرگ ایرانی نیز با کشف الکل نقش بسیار مهمی در پیشرفت صنعت عطر و ادکلن داشت.
ایرانیان علاوه بر گلهای معطر ذکر شده، عطرهای مختلفی را نیز از صمغ گیاهانی مانند کافور یا چوب درختانی مانند آبنوس و صندل و دانههای گلی مانند آنهایی که از درخت بان به دست میآمد عمدتاً از طریق تقطیر تهیه و تولید میکردند.
در واقع ایران از قدیم الایام یکی از مهمترین مراکز تولید روغنها و عصارههای معطر گیاهی بوده است. تاریخچه عطرسازی و تاریخ ادکلن ارتباط تنگاتنگی با تاریخچه عطرسازی در ایران دارد. البته این موضوع به کشف الکل توسط زکریای رازی و روشهای ابداعی ابن سینا در تقطیر نیز مربوط میشود.
در پایان باید بگوییم که امروزه مانند گذشته نمیتوان از مهارت عطرسازی ایرانی در کشور صحبت کرد و این هنر، مهارت و صنعت تاریخی به فراموشی سپرده شده است و عطرسازی منحصراً در کشورهای مختلف اروپایی مانند فرانسه و ایتالیا ادامه دارد. اما هنوز عطرسازان ماهر ایرانی در سایر کشورهای جهان هستند که در تولید عطرهای معروف بسیاری نقش داشتهاند و ذائقه و هنر ایرانی را در عطرسازی در جهان زنده کردهاند.
منبع: روزیاتو
منبع: faradeed-174910