به گزارش اکوایران، مدت‌هاست که محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد نسبت به تاخیر پاسخگویی دستگاه‌های مختلف به استعلامات گمرکی نقد دارد. چندی پیش هم رئیس کل گمرک در گفتگو با «اکوایران» بر این موضوع تاکید کرد. او اخیرا در حضور وزیر اقتصاد دوباره نسبت به این موضوع اعتراض کرد. رضوانی‌فر گفت: گمرک ایران برای تسریع و تسهیل در تجارت خارجی کشور، در گمرکات مهم کشور به صورت شبانه روزی و ۲۴ ساعته به فعالان اقتصادی و ذینفعان خدمات و تسهیلات لازم را ارائه می‌دهد.

البته او تاکید کرد: برای سرعت بخشیدن به تشریفات در حوزه تجارت خارجی و خدمات ۲۴ ساعته به فعالان اقتصادی علاوه بر گمرک، حضور تمامی دستگاه‌های دخیل در امر تجارت خارجی به صورت شبانه روزی ضروری است.

طبق اظهارات رئیس کل گمرک ایران، یکی از دستگاه های که حضور بسیار مهم است، سازمان استاندارد ایران است. به گفته او برای انجام تشریفات گمرکی و ترخیص قطعی کالاهای وارداتی از گمرک و اخذ حقوق ورودی، براساس تکالیف قانونی مقرر، نیاز به تعیین ماهیت کالاهای وارداتی از سوی سازمان استاندارد است، بنابراین عدم انجام این الزام قانونی نیز منجر به ماندگاری کالا در مبادی ورودی خواهد شد.

البته امروز شنبه 14 بهمن 1402، سازمان استاندارد ایران اعلام کرد که موضوع رسوب کالا به دلیل عدم انجام خدمات آزمایشگاهی از سوی این سازمان صحت ندارد و تاکید کرد که فعالیت ارزیابی انطباق توسط آزمایشگاه‌ها در گمرکات بدون وقفه، کاملا روان، ساری و جاری است.

تاخیر استعلام‌های گمرکی

طبق اعلام گمرک ایران، در آخرین گزارش‌گیری انجام گرفته ( آبان و آذر ۱۴۰۲) میانگین پاسخگویی به استعلامات گمرکی از سوی دستگاه‌های همجوار نسبت به سال قبل و ابتدای سال جاری از ۱۱ روز به ۷ روز کاهش یافت است. البته به گفته رضوانی‌فر به رغم کاهش میانگین پاسخگویی دستگاه‌ها به استعلامات گمرکی، هنوز برخی دستگاه های همجوار با زمان مقرر شده (۷ روز) فاصله دارند که این موضوع سبب تاخیر در انجام تشریفات ترخیص و طولانی شدن زمان می شود.

او  با تاکید بر اینکه اقدامات صورت گرفته در حوزه تجارت خارجی تعداد اظهارنامه‌های در جریان تشریفات گمرکی به تعداد قابل توجهی کاهش یافته است، افزود: برای ادامه این مسیر و تسهیل و تسریع در انجام تشریفات در حوزه تجارت خارجی نیاز به تمدید برخی از مصوبات تسهیل ساز شعام(شورای عالی امنیت ملی )، تخصیص ارز و تسریع در پاسخگویی به استعلامات گمرکی از سوی سازمان‌های همجوار است.

نصب ایکس‌‌ری‌های جدید 

براساس اعلام گمرک ایران از حدود 22 سال قبل تاکنون  فقط 29 دستگاه ایکس ری ( آشگار ساز) در گمرکات کشور نصب شده است. درحالی که به گفته رضوانی‌فر، افزایش تعداد دستگاه‌های آشکارساز کامیونی در گمرکات کشور، تخصیص منابع برای تهیه و استقرار این دستگاه ها در گمرکات در راستای اجرای تکالیف قانونی  بیش از پیش ضروری است.

او که در گمرک شهید رجایی سخنرانی می‌کرد، اعلام کرد: در حال حاضر ۲ دستگاه آشکارساز کامیونی در این گمرک مستقر است و به زودی یک دستگاه دیگر نیز در گمرک شهید رجایی به بهره برداری می رسد.