جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > ۹ حقیقت جالب و عجیب درباره زندگی مردم مصر باستان

۹ حقیقت جالب و عجیب درباره زندگی مردم مصر باستان

در اینجا به حقایقی درباره ی مردم مصر باستان می پردازیم که احتمالا هرگز در مورد آن ها نشنیده اید.

اگر تصور می کنید مردم مصر باستان تفاوت زیادی با ما داشتند، تا حدودی در اشتباهید. آن ها هم دنباله روی مد بودند، عطر می زدند، حیوان خانگی داشتند، مهمانی های بزرگی برگزار می کردند، شراب می نوشیدند و می رقصیدند.

در اینجا به حقایقی درباره ی مردم مصر باستان می پردازیم که احتمالا هرگز در مورد آن ها نشنیده اید.

۱- اعضای خانواده جداگانه صبحانه می خوردند

تصویر بالا نقاشی ای اثر ادوین لانگسدن لانگ است و «ضیافت مصری» نام دارد. در این نقاشی خدمتکاران یک مومیایی را در برابر مهمانان یک ضیافت بزرگ به دنبال خود می کشند. مومیایی واقعی به نظر می رسد. اما ماجرای آن چیست؟

هرودوت، تاریخ نگار مشهور یونانی اظهار می کند که در آن زمان تندیس چوبی ای که نماد مردگان بود برای مهمانان به نمایش در می آمد تا کوتاه بودن زندگی را به آن ها یادآوری کند. این کار با ادای این جملات انجام می شد: «به او (مومیایی چوبی) نگاه کنید، بیاشامید و از زندگی خود لذت ببرید چون شما هم بعد از مرگ اینگونه خواهید شد!»

۳- نگرش خاصی در مورد کفش هایشان داشتند

مردم مصر باستان یکی از اولین مردمانی بودند که جانوران را به عنوان حیوانات خانگی نگهداری می کردند. آن ها علاقه ی زیادی که به گربه ها داشتند، اما سگ ها، لک لک ها، بازها و میمون ها هم از حیوانات مورد علاقه ی آن ها بودند (تصویر بالا سمت چپ ،مردی را نشان می دهد که از دهان خود به یک سگ آب می دهد. احتمالا او کاسه ای به همراه نداشته). طبق برخی شواهد، میمون ها و سگ ها برای کمک به سربازان در حفاظت از قلمروی سرزمین مصر استفاده می شدند.

مردم مصر باستان هم به اندازه ی ما به حیوانات خانگی شان اهمیت می دادند. صاحبان حیوانات خانگی دوست داشتند آن ها را در زندگی بعد از مرگ شان هم ببینند، به همین دلیل حیوان خانگی مردگان را هم مومیایی می کردند و آن ها را در مقبره ی صاحبان شان قرار می دادند.

۵- طراحی رقص مهم تر از لباس رقصنده ها بود

مردان و زنان رقصنده ی مصر باستان تقریبا برهنه در برابر تماشاگران ظاهر می شدند و از قرار معلوم در آن زمان کارگردانی و طراحی رقص از لباس رقصنده ها اهمیت بسیار بیشتری داشت. با این حال، رقصنده ها نبود لباس را با آرایش موها، زیورآلات فراوان و عطر کندر جبران می کردند.

۶- از مخروط های معطر بر روی سرهایشان استفاده می کردند

مردم مصر باستان، به ویژه آن هایی که از طبقه ی اشراف بودند، موهای خود را می تراشیدند و از کلاه گیس استفاده می کردند. اما دختران و پسران کوچک آرایش موی متفاوتی داشتند، در واقع بخشی از موهای آن ها را می تراشیدند و دسته ای از موها را به یک سمت باقی می گذاشتند. به این مدل مو «دسته موی جوانی» گفته می شد و کودکان تا زمانی که به سن بزرگسالی برسند این آرایش مو را داشتند.

در تصویر بالا این مدل مو را در نقاشی های مقبره ی یک مقام عالیرتبه ی مصر باستان به نام «نبامون» می بینید که وظیفه ی حسابرسی به محصولات زمین های زراعی را بر عهده داشت. در این نقاشی نبامون، همسرش (زنی که مخروط به سر دارد) و یکی از سه دختر او را با آرایش موی کودکان مصری می بینید. برخی معتقدند این مدل مو از ابتلا به شپش جلوگیری می کرد اما ممکن است علت مذهبی هم داشته باشد.

۸- اهمیت شراب به حدی بود که برای پرداخت دستمزدها استفاده می شد

بعد از آنکه مصر به بخشی از امپراطوری روم تبدیل شد، بسیاری از آداب و رسوم های باستانی تغییر کردند. برای مثال، ماسک های تدفین جای خود را به پرتره های مومیایی فایوم (تصاویر بالا) دادند. به لطف آب و هوای خشک سرزمین مصر، این پرتره های ترحیمی به خوبی محفوظ می ماندند. این پرتره ها به ما نشان می دهد که مردم آن دوره، مثل مصری هایی که آداب و رسوم رومی را پذیرفته بودند و یونانی هایی که نوادگان دودمان بطلمیوسی بودند، دقیقا چه چهره ای داشتند.

این پرتره ها چهره های جوانی را نشان می دهند چون مدت ها قبل از مرگ افراد ترسیم می شدند. در این تصاویر تزئینات با دقت زیادی ترسیم می شدند چون اعتقاد بر آن بود که شخص متوفی  در زندگی بعد از مرگش به این وسایل نیاز دارد. تاکنون نزدیک به ۹۰۰ پرتره باقی مانده است و حتی امروزه هم این تصاویر با آن رنگ های درخشان باعث حیرت ما می شوند.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-174375

برچسب ها
نسخه اصل مطلب