جستجو
رویداد ایران > استان ها > گلستان > ابتلا زنان و مردان گلستانی به سرطان پستان و معده

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت گلستان:

ابتلا زنان و مردان گلستانی به سرطان پستان و معده

رییس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت گلستان ، سرطان‌های پستان و معده را شایع‌ترین نوع این بیماری در زنان و مردان استان برشمرد و گفت: سرطان‌های روده بزرگ، ریه و مری در جایگاه‌های بعدی قرار دارد.

حمیده صادق‌زاده افزود: برآورد می‌شود ۲۲.۷ نفر از هر ۱۰۰ هزار نفر در گلستان مبتلا به سرطان پستان، ۱۹.۲ درصد از هر ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان معده، ۱۷.۵ درصد از هر ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان روده بزرگ، ۱۲.۵ درصد از هر ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان مری و ۱۱.۹ درصد از هر ۱۰۰ هزار نفر مبتلا به سرطان مری باشند.

وی ادامه داد: افراد مبتلا به سرطان می‌توانند برای دریافت خدمات تشخیصی سرطان در سطح ۲ نظام خدمات سلامت از طریق سیستم ارجاع به کلینیک دزیانی گرگان و بیمارستان پیامبر اعظم(ع) گنبدکاووس مراجعه کنند و بخشی از بیماران نیازمند درمان‌های تخصصی هم راهی مراکز خصوصی در استان و یا شهرهای بزرگ می‌شوند.

این کارشناس بیماری‌های غیرواگیر بیان کرد: دلایل اصلی ابتلا به سرطان در گلستان مربوط به تغذیه نامناسب مانند نوشیدن چای داغ و مواد خوراکی ناسالم، مصرف چربی‌های اشباع شده و فست فودها، اضافه وزن و چاقی در کنار عامل مهم سابقه ژنتیک است.

صادق‌زاده تاکید کرد: سن شروع غربالگری سرطان‌های روده بزرگ و پستان در افرادی که سابقه ابتلا یکی از اعضای درجه یک، دو و یا سه خانواده خود را دارند ۱۰ سال زودتر از سایر افراد گروه هدف غربالگری این بیماری‌هاست.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب