جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > پیروزی بال‌دار!

پیروزی بال‌دار!

با اینکه شاهکار مرمرین «پیروزی بال‌دار ساموتراس» در زمره مشهورترین مجسمه‌های تاریخی قرار می‌گیرد، اما ممکن است بسیاری از مردم از تاریخچه آن، از جمله ریشه باستانی این مجسمه، کشف آن در قرن نوزدهم میلادی و تأثیرگذاری این اثر مرمرین بر هنر مدرن و معاصر آگاه نباشند.

شکی نیست که «لوور» خانه یکی از خیره‌کننده‌ترین مجموعه‌های هنری جهان است. علاوه‌بر «مونالیزا»‌ و مجموعه «میکل‌آنژ»، این موزه محل نگهداری آثار تاریخی ارزشمند دیگری همچون «ابوالهول عظیم»، «ونوس میلو» و «پیروزی بال‌دار ساموتراس» است.

 با اینکه شاهکار مرمرین «پیروزی بال‌دار ساموتراس» در زمره مشهورترین مجسمه‌های تاریخی قرار می‌گیرد، اما ممکن است بسیاری از مردم از تاریخچه آن، از جمله ریشه باستانی این مجسمه، کشف آن در قرن نوزدهم میلادی و تأثیرگذاری این اثر مرمرین بر هنر مدرن و معاصر آگاه نباشند.

منشأ اصلی «پیروزی بال‌دار ساموتراس» مشخص نیست. با این حال باستان‌شناسان و مورخان هنری به طور دقیق این مجسمه را مورد بررسی قرار داده‌اند تا قدمت آن، دلیل ساخت و معنای آن را شناسایی کنند.

بر اساس اطلاعاتی که توسط موزه «لوور» منتشر شده است، این مجسمه احتمالا در اوایل قرن دوم پیش از میلاد توسط مردم «ردس»، جزیره‌ای واقع در یونان خلق شده باشد.

بر این اساس، این مجسمه در قلب «عصر هلنیستی» (۳۲۳ پیش از میلاد تا ۳۱ میلادی) ساخته شده است. این جنبش هنری باستانی به خاطر مجسمه‌های خیره‌کننده با سوژه‌های اساطیریِ در حال حرکت، مشهور است. این رویکرد هنری در «پیروزی بال‌دار»‌ هم تجلی یافته است.

این مجسمه یکی از چندین شیء مرمرینی است که در «مجموعه معبد ساموتراس»، معبد باستانی واقع در «ساموثراکی» قرار داشت. این عبادتگاه ساحلی برای فرقه مخفی «مادر اعظم»‌ ساخته شده بود.

با توجه به افزایش نبردهای دریایی در آن مقطع از تاریخ و نزدیکی این عبادتگاه به مسیرهای دریایی پرکاربرد دریای اژه، در این عبادتگاه چندین سازه تاریخی با الهام از دریا ساخته شده بود که از جمله آن‌ها به ستون‌های خاص، کشتی‌های مهم و البته «پیروزی بال‌دار» می‌توان اشاره کرد که در یک فرورفتگی سنگی مشرف به عبادتگاه قرار داده شده بودند.

با این حال، حدود ۹۰ سال پس از کشف این مجسمه توسط «شامپوزیو»، باستان‌شناس اتریشی، بخش‌های گمشدۀ این مجسمه از جمله دست راست این الهه کشف شد. متاسفانه هیچ راهی برای اتصال دست راست به مجسمه وجود نداشت و به همین دلیل این مجسمه همچنان بدون دست باقی مانده است.

کشف دست راست پیروزی بال‌دار بسیار مهم بود؛ چرا که انگشتان این دست بسته نشده است و نظریه اولیه مبنی بر اینکه این مجسمه یک شیء را نگه‌ داشته بود، رد شد.

«لوور»‌ در توضیحاتی درباره این مجسمه نوشته است: «این نظریه مطرح شده بود که «پیروزی بال‌دار» یک شیپور،‌ تاج گل یا سربند را با دست راستش نگه داشته است. با این حال دستی که در سال ۱۹۵۰ میلادی در «ساموثراکی» کشف شد، به نحوی ساخته‌ شده که کف دست مشخص است و دو انگشت باز شده‌اند، که نشان می‌دهد او چیزی را نگه نداشته و فقط دستش را به نشانه درود بالا گرفته بود.»‌

منبع: ایسنا

منبع: faradeed-173311

برچسب ها
نسخه اصل مطلب