جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصاویر) چشمه جوانی؛ بوفالوماهی های 100 ساله که با افزایش سن سالم تر می شوند!

(تصاویر) چشمه جوانی؛ بوفالوماهی های 100 ساله که با افزایش سن سالم تر می شوند!

مطالعه ای جدید نشان داده است که بوفالوماهی به طور شگفت آوری عمر طولانی دارد و بهترین شرایط را حتی در سنین بالای زندگی خود تجربه می کند.

ماهیگیر استوارت بلک در طول زندگی خود ماهی های زیادی را صید کرده است، اما وقتی در سال 2019 نخستین بوفالوماهی (Buffalofish) خود را در دریاچه آپاچی آریزونا صید کرد، متوجه شد چیزی در مورد آن خاص است.

بعدا مشخص شد که احساس وی درست بوده است. دانشمندان به تازگی تایید کرده اند که بیشتر بوفالوماهی هایی که در این دریاچه دور افتاده در شرق آریزونا زندگی می کنند، بیش از صد سال سن دارند.

بوفالوماهی؛ غیر بومی های سرسخت

آنچه این یافته ها را قابل توجه تر می کند این است که بوفالوماهی ها حتی بومی آمریکا نیستند. حدود 400 ماهی در سال 1918 به عنوان بخشی از برنامه اداره شیلات آمریکا برای ایجاد ماهیگیری تجاری در دریاچه روزولت، یک مخزن سد در رودخانه سالت ریور، از طریق راه آهن به آریزونا رسیدند. دریاچه آپاچی بخشی از همان سامانه رودخانه ای، بعدا ایجاد شد و برخی از ماهی ها در نهایت با شنا به سمت پایین دست به آنجا مهاجرت کردند.

محدوده بومی بوفالوماهی دهان بزرگ از جنوب ساسکاچوان تا تگزاس و لوئیزیانا را در بر می گیرد. بوفالوماهی های دهان کوچک و سیاه محدوده ای مشابه دارند که همچنین شامل بخش هایی از انتاریو، نیو مکزیکو، و مکزیک می شود. ماهی های دریاچه آپاچی احتمالا از یک محل تخم ریزی در آیووا آمده اند.

یافته های جدید نشان می دهند که برخی از ماهی های اصلی هنوز در سالت ریور زندگی می کنند.  

7

چشمه جوانی؟

بین هر تولیدمثل موفق بوفالوماهی ها می تواند چند دهه فاصله باشد زیرا آنها برای این کار به شرایط محیطی بسیار خاصی نیاز دارند که بیشتر آنها هنوز ناشناخته است. به همین دلیل است که آنها به گونه ای تکامل یافته تا عمری طولانی داشته باشند.

در ساسکاچوان، جایی که بوفالوماهی می تواند تا 50 سال بدون تولیدمثل سپری کند، این ماهی فقط در برد محدودی از نوسانات سطح آب که ممکن است به ندرت رخ دهد، تخمریزی می کند.

مطالعات بیشتر درباره طول عمر بوفالوماهی ها می تواند بینشی درباره این که چگونه مهره داران، از جمله انسان ها، می توانند زندگی طولانی تری داشته باشند، ارائه کند.

این که چشمه جوانی بوفالوماهی ها چیست یکی از پرسش های مهم درباره این ماهی محسوب می شود.

یک راهبرد ممکن است درک این موضوع باشد که چرا بوفالوماهی های مسن تر نسبت به ماهی های جوان تر استرس کمتر و سیستم ایمنی قوی تری دارند.

ماهی های مسن تر نسبت به جوان ترها می توانند بهتر با باکتری ها مبارزه کنند. نه تنها این، لاکه ماهی های مسن تر دارای نسبت کمتر نوتروفیل ها به لنفوسیت ها در خون خود هستند که نشان دهنده سطوح پایین تر استرس است.

منبع: عصر ایران

منبع: faradeed-173078

برچسب ها
نسخه اصل مطلب