جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > قطری‌ها یک بندر جدید در جنوب استان بوشهر ایجاد می‌کنند

قطری‌ها یک بندر جدید در جنوب استان بوشهر ایجاد می‌کنند

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: به لحاظ محدودیت مساحت بندر بوشهر طرح توسعه این بندر در جزیره نگین طراحی و اجرایی شد.

به گزارش شبکه شرق، محمد شکیبی نسب صبح امروز در جمع خبرنگاران در بوشهر با تشریح وضعیت بندر بوشهر و با اشاره به مساحت این بندر اظهار داشت: به لحاظ محدودیت مساحت بندر بوشهر طرح توسعه این بندر در جزیره نگین طراحی و اجرایی شد.

وی با اشاره به مساحت ۵۱۰ هکتار مجتمع بندری نگین بوشهر تصریح کرد: از این میزان مساحت بیش از ۲۳۶ هکتار آن دارای مجوز زیست محیطی و طرح‌های زیربنایی در آن اجرایی شده است

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد اراضی طراحی شده مجتمع بندری نگین دارای مجوز زیست محیطی است گفت: برای ایجاد تأسیسات زیربنایی در جزیره نگین ۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافت و دارای ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی است.

شکیبی‌نسب راه دسترسی به مجتمع بندری نگین بوشهر را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: این جاده نقش مهمی در تردد کامیون‌های بار در راستای تخلیه و بارگیری شناور‌های تجاری دارد و از آن طرف نقش ویژه‌ای در کاهش ترافیک مسیر بندر بوشهر دارد.

وی طول جاده دسترسی به مجتمع بندر نگین بوشهر را ۹ هزار و ۴۰۰ متر دانست و بیان کرد: این جاده حدود ۹.۵ کیلومتری بیش از ۵۰ درصد آن در هفته دولت آماده بهره‌برداری شد و با انتقال و نصب پل این جاده، زمینه راه‌اندازی آن فراهم می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر پایانه مسافری دریایی بندر بوشهر را یکی دیگر از طرح‌ها دانست و خاطرنشان کرد: این پایانه که قبلاً در اختیار شرکت والفجر بود عملاً ۲۰ سال خارج از سرویس بود که با خریداری این مجموعه توسط سازمان بنادر و دریانوردی شهریور ماه سال گذشته بخش دریایی پایانه مسافری دریایی بوشهر تکمیل و راه‌اندازی شد.

شکیبی نسب با بیان اینکه در پایانه مسافری دریایی بوشهر امکان تردد کشتی ۱۴۵ متری فراهم شده است گفت: سالن این پایانه با پیشرفت ۷۵ درصدی تحت پوشش طرح‌های نوسازی و تجهیزاتی قرار دارد و هدف‌گذاری افتتاح آن در نیمه نخست سال آینده است.

وی طرح برق‌رسانی مجتمع بندری نگین بوشهر را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: اجرایی شدن این طرح با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومان برنامه‌ریزی شده که تکمیل این پروژه نقش مهمی در توسعه فعالیت‌ها در بندر نگین دارد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اضافه کرد: اکنون ۴ تفاهم‌نامه برای طرح‌های بندری در مجتمع بندری نگین بوشهر با همکاری بخش خصوصی منعقد شده که ۲ تفاهم‌نامه آن با میزان ۲۴۰۰ میلیارد تومان و ۲ تفاهم‌نامه دیگر با ۱۷۰ میلیارد تومان توسط سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اجرایی می‌شود.

شکیبی نسب طول نوار ساحلی بوشهر را ۹۶۷ کیلومتر دانست و خاطرنشان کرد: در این نوار ساحلی ۱۱ بندر تجاری فعال است که برای توسعه بنادر استان بوشهر طرح‌های مختلفی در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: برخی طرح‌های بندری در دهه فجر امسال در نقاط مختلف استان بوشهر افتتاح می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تعداد مراکز جستجو و نجات دریایی استان را ۶ ایستگاه دانست و بیان کرد: تا اردیبهشت ماه سال آینده هفتمین ایستگاه جستجو و نجات دریایی استان بوشهر در لاور ساحلی دشتی مستقر می‌شود.

شکیبی نسب با بیان اینکه اکنون بندر بوشهر پذیرای تردد کشتی‌های تجاری تا ۳۰ هزار تن ظرفیت است تصریح کرد: برای تردد کشتی‌های بالای ۳۰ هزار و تا ۵۰ هزار تن طرح‌هایی در دست اجراست.

وی با اشاره به طرح توسعه بندر دیر خاطرنشان کرد: در طرح توسعه بندر دیر احداث ۴ رمپ اسکله اجرایی شده و با برنامه‌ریزی انجام شده یکی از این اسکله‌ها در دهه فجر امسال افتتاح می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر اضافه کرد: با افتتاح این طرح در دهه فجر امسال ۵۰۰ تن به ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر دیر افزوده خواهد شد.

شکیبی نسب از سرمایه‌گذاری خارجی در بندر دیر خبر داد و اضافه کرد: با انعقاد تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاران، قطری‌ها یک بندر جدید در جنوب استان بوشهر در بندر دیر ایجاد می‌کنند.

وی بیان کرد: با توجه به مسیر کوتاه بندر دیر با بندر الرویس قطر به طول ۱۲۰ مایل دریایی طرح توسعه بندر با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا قرار گرفته است.

 

 

منبع: sharghdaily-915605

برچسب ها
نسخه اصل مطلب