جستجو
رویداد ایران > رویداد > ورزشی > برتری پر گل گول زننده

نمایش تیم ملی مقابل فلسطین چندان چنگی به دل نزد

برتری پر گل گول زننده

گام نخست را در جام ملت‌ها محکم برداشتیم آن هم با برتری چهار بر یک مقابل فلسطین.

حریفی که در همان 11 دقیقه نخست دو گل دریافت کرد و عملا کارش تمام شد. بازی هم در حقیقت همان 15 دقیقه اول به پایان رسید چرا که هرچند سه گل دیگر هم ردوبدل شد اما بار فنی این دیدار چندان قابل‌توجه نبود. این که حداقل بیش از بیست حمله ما به سوی دروازه حریف به موقعیت گل منجر نمی‌شود اشکال بزرگی است که می‌تواند گربیان تیم ملی را دربازی‌های حساس مراحل بالاتر بگیرد. اما امیر قلعه‌نویی در بازی با فلسطین ترکیب تیم ملی را تا حدودی با غافلگیری به میدان فرستاد. نیمکت نشین کردن سردار آزمون و رامین رضائیان و بازی دادن به مهدی قائدی و کریم انصاری‌فرد تاکتیک خاصی بود که قابل پیش‌بینی نبود. دو مهاجمی که موفق به گلزنی هم شدند تا حضورشان را توجیه کنند. اما فلسطینی‌ها پس از این دو گل نمایش درگیرانه‌ای را از خود ارائه کردند و در طرف مقابل، شاگردان قلعه‌نویی به دنبال حفظ مالکیت توپ بودند تا بتوانند با خلق موقعیت روی دروازه فلسطین به گل‌های بیشتر دست پیدا کنند.

علیرضا جهانبخش بعد از چند حرکت انفجاری ناموفق سرانجام به خواسته خود رسید و در دقیقه 38 با یک حرکت انفرادی زیبا توپ را به مهدی قائدی رساند و او با یک ضربه دقیق و زیبا توپ را به گوشه دروازه فلسطین فرستاد تا اختلاف 2 تیم به 3 گل برسد. در طول نیمه نخست، سعید عزت‌اللهی و شجاع خلیل‌زاده در چند نوبت دچار آسیب‌دیدگی شدند که سرانجام در دقیقه 44، خلیل‌زاده جای خود را به مجید حسینی داد تا اولین تعویض اجباری در ترکیب تیم ملی ایران انجام شود. در شرایطی که تصور می‌شد بازی برتری 3 گله تیم ملی ایران در نیمه نخست به پایان برسد، تامر صیام روی ارسال یک ضربه ایستگاهی و اشتباه فاحش سعید عزت‌اللهی در موفق به گلزنی شد تا نخستین ضربه در چارچوب فلسطینی‌ها به گل تبدیل شود و نیمه نخست با برتری 3 بر یک تیم ملی ایران خاتمه یابد. این گل همان نقطه ضعفی بود که دربازی‌های پیشین تیم ملی هم دیده‌شده بود و در نخستین بازی جام ملت‌ها هم منجر به باز شدن دروازه بیرانوند شد. ضعفی که اگر دربازی‌های مرحله حذفی برطرف نشود قابلیت تبدیل‌شدن به فاجعه را دارد. این که خط دفاعی ما با کمترین هجوم حریف دچار چالش می‌شود به شدت موضوع نگران‌کننده‌ای است. اما امیر قلعه‌نویی در بین 2 نیمه تصمیم به انجام 2 تغییر در ترکیب تیمش گرفت و محمد محبی و سردار آزمون به جای مهدی قائدی و کریم انصاری‌فرد وارد ترکیب شدند. ملی‌پوشان فوتبال ایران در این نیمه هم با آرایشی تهاجمی به میدان آمدند و به دنبال رسیدن به گل‌های بیشتر بودند که در دقیقه 55، کار تیمی ملی پوشان کشورمان با اشتباه خط دفاعی فلسطین توأمان شد و سردار آزمون که در نیمه دوم وارد میدان مسابقه شده بود، موفق به گلزنی شد تا نتیجه بازی 4 بر یک شود.

سفیدپوشان بعد از رسیدن به گل چهارم، در تلاش برای مدیریت بازی بودند و امید داشتند تا با پی‌ریزی حملات پردامنه روی دروازه فلسطین به گل‌های بیشتر دست پیدا کنند. در نقطه مقابل هم فلسطینی‌ها چشم به ضدحملات دوخته بودند که تلاششان برای تهدید چارچوب دروازه ایران ناموفق بود و تنها یک‌بار تامر صیام اقدام به شوت‌زنی کرد که ضربه او را علیرضا بیرانوند در 2 مرحله مهار کرد. شاگردان قلعه‌نویی چند موقعیت نصفه‌ونیمه روی دروازه فلسطینی‌ها ایجاد کردند و در 2 صحنه اعتقاد به خطای پنالتی داشتند که داور قطری دستور به ادامه بازی داد.2 تیم در دقایق پایانی بازی نمایش نزدیکی داشتند و بازی کم‌افت‌وخیز دنبال شد و خبری از خلق موقعیت جدی گلزنی روی دروازه‌ها نبود. باوجود اعلام پنج دقیقه وقت اضافه از سوی داور مسابقه، نتیجه بازی تغییری نکرد، هرچند که فلسطینی‌ها یک شوت خطرناک روانه دروازه تیم ملی ایران کردند که شوت او با واکنش زیبای علیرضا بیرانوند همراه شد. به‌هرحال تیم ملی در نخستین گام از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا بردی 4 بر یک را به دست آورند. با این پیروزی، ملی‌پوشان فوتبال ایران هم‌امتیاز با تیم ملی امارات شدند که اماراتی‌ها به دلیل تفاضل گل کمتر در رتبه دوم گروه قرار گرفتند و تیم ملی ایران هم در قامت صدرنشین به کار خود در دور اول رقابت‌های مرحله گروهی پایان داد. اما این بازی واقعیت‌هایی را آشکار کرد و مهم‌ترین آن خوابیدن در باد این پیروزی است که هزینه سنگینی را به دنبال خواهد داشت. به‌هرحال شروع طوفانی هر تیمی در بازی نخست تورنمنت‌های بزرگ امتیاز روانی ویژه‌ای به‌حساب می‌آید اما نباید گول زننده باشد. این که هنوز در ارائه کارهای ترکیبی موثر موفق نیستیم و تعداد توپ‌های لو رفته بازیکنان از حد مجاز عبور می‌کند ضعف‌هایی نیست که از آن بتوان به‌سادگی عبور کرد.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب
نویسنده
امیر حسین احتشامی
خبرنگار ورزشی