جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > علت تقه زدن ماشین هنگام ترمز چیست؟

علت تقه زدن ماشین هنگام ترمز چیست؟

ترمزها مهم‌ترین و اصلی‌ترین سامانه ‌ایمنی خودروهای ما در تمام دوران به حساب می‌آیند. اگر ترمز به درستی عمل نکند، احتمال تصادف و بروز حادثه بسیار بالا می‌رود. حتی می‌شود گفت که رانندگی با ترمز خراب تقریباً غیرممکن است و به هیچ عنوان قابل انجام نیست.

سیستم ترمز ممکن است با خرابی‌های گوناگون مواجه شود. یکی از این خرابی‌ها که می‌تواند نشانه وجود ایراد جدی در سامانه ترمز ماشین باشد، تقه زدن خودرو هنگام ترمز گرفتن است. اما علت تقه زدن ماشین هنگام ترمز گرفتن چیست و چطور باید این مشکل مهم را برطرف کرد؟

سیستم ترمز ماشین چطور کار می‌کند؟

به گزارش خودرو بانک، ترمز ماشین مجموعه‌ای از قطعات شامل پمپ ترمز، کالیپر، پیستون، پمپ هیدرولیک و بوستر است. این سیستم نیروی هیدرولیک را از طریق فشردن پدال ترمز به پمپ و از آنجا به پشت پیستون کالیپر منتقل می‌کند.

در واقع هر زمان که راننده پدال ترمز را فشار می‌دهد، نیروی هیدرولیک به لنت‌های ترمز فشار وارد می‌کند. لنت‌های ترمز در دو طرف دیسک چرخ قرار دارند و زمانی که با دیسک تماس پیدا می‌کنند، اجازه چرخش به آن را نمی‌دهند و باعث کاهش سرعت خودرو می‌شوند.

بنابراین نیروی اصلی بازدارنده سرعت خودرو در اینجا همان نیروی اصطکاک بین دیسک چرخ و لنت ترمز است که باعث می‌شود خودرو ظرف مدت زمان کوتاهی از حرکت بایستد.

چرا ماشین هنگام ترمز گرفتن تقه می‌زند؟

تقه زدن خودرو هنگام ترمز می‌تواند نشانه‌ای بر خرابی سیستم ترمز باشد. هرگونه لرزش تقه و تکان غیرعادی در زمان ترمز گرفتن دلیلی بر نقص در سیستم ترمز است.

در ادامه به مهم‌ترین دلایل تقه زدن ماشین هنگام ترمز گرفتن اشاره می‌کنیم:

خرابی پمپ ترمز

•خرابی پمپ ترمز

پمپ ترمز باید نیروی لازم و کافی را جهت فشردن پیستون و لنت‌ها تامین کند. اگر پمپ دچار خرابی شده و پیستون‌های آن مشکل پیدا کرده باشد و به صورت منقطع نیرو را به سمت ترمزها ارسال کند، آن وقت هنگام ترمز گرفتن احتمال ایجاد ترقه و تکان شدید در خودرو وجود خواهد داشت البته این مورد چندان معمول نیست اما باز هم در صورت بروز مشکل باید به آن هم توجه کرد.

خرابی دیسک چرخ

•خرابی دیسک چرخ

می‌توان گفت یکی از اصلی‌ترین و رایج‌ترین دلایل لرزش پدال ترمز و همچنین تقه خوردن ماشین هنگام ترمز گرفتن، خرابی دیسک ترمز است. سطح دیسک ترمز در اثر اصطکاک با لنت ساییده می‌شود و دمای آن نیز به شدت بالا می‌رود.

بنابراین اگر از دیسک ترمز بیش از حد استفاده شود، احتمال تاب برداشتن و سایش غیریکنواخت سطح آن بسیار بالا می‌رود. در این شرایط لنت در یک ناحیه به طور کامل به دیسک می‌چسبد اما در جای دیگر رها می‌شود و قدرت ترمز کاهش پیدا می‌کند.

درنتیجه هنگام ترمز گرفتن لرزش و تقه در سیستم به وجود خواهد آمد. با این حساب اگر هرگونه لرزش و تقه هنگام ترمز گرفتن در ماشین به صورت غیرعادی احساس می‌کنید، بهتر است دیسک‌ها را حتما چک کنید.

چه کار کنیم ترمز به لرزش و تقه نیفتد؟

برای جلوگیری از ایجاد لرزه و تقه هنگام ترمز گرفتن توصیه می‌کنیم موارد زیر را رعایت کنید:

•لنت ترمز را هر ۳۰ هزار کیلومتر تعویض کنید

جنس لنت ترمز در قدرت ترمزگیری و کیفیت عملکرد ترمزها بسیار مهم است. معمولاً لنت‌های موجود در بازار بین هر ۲۵ تا ۳۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض پیدا می‌کنند. تعویض نکردن لنت می‌تواند باعث خرابی سیستم ترمز و دیسک شود و در ادامه نیز لرزش و تقه در سیستم هنگام ترمز گرفتن ایجاد خواهد کرد.

توصیه می‌شود حتماً از لنت‌های اورجینال و باکیفیت استفاده کنید تا هم قدرت ترمزگیری ماشین بهبود یابد و هم جلوی لرزش و ترقه گرفته شود.

چکاپ دوره‌ای سیستم ترمز توسط تعمیرکار

چکاپ دوره‌ای سیستم ترمز توسط تعمیرکار

سعی کنید نهایتا هر سال یک بار به تعمیرکار متخصص مراجعه کنید تا او با چک کردن تمامی قطعات و پارامترهای مرتبط با سیستم، وجود هرگونه نقص در ترمزها را تشخیص و رفع کند. این کار ارزشش را دارد چراکه ترمزها پایه‌ای‌ترین و مهم‌ترین سیستم‌های ایمنی هر خودرو هستند و اگر به درستی عمل نکنند، احتمال بروز حوادث ناگوار و غیر قابل جبران بسیار افزایش پیدا می‌کند.

سخن پایانی

با توجه به صحبت‌های ارائه شده در بالا می‌توان گفت که مهم‌ترین دلیل تقه و ضربه زدن ترمز به جز عملکرد سیستم abs ، خرابی دیسک و یا لنت‌های آن است. بنابراین هنگام تعویض لنت‌ها حتما چک کنید که دیسک خراب نشده باشد.

دیسک خراب باعث لرزش سیستم ترمز و کاهش قدرت ترمزها خواهد شد. اگر دیسک لبه پیدا کرده و یا سطح آن بیش از حد خوردگی دارد، حتما آن را عوض کنید تا ترمزهای ماشین ایراد پیدا نکنند و در مواقع لازم حداکثر قدرت را ارائه دهند.

منبع: خودرو بانک

منبع: faradeed-171817

برچسب ها
نسخه اصل مطلب