جستجو
رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > خرید نهال از مرکز نهال زیر نظر جهاد کشاورزی در مشهد

خرید نهال از مرکز نهال زیر نظر جهاد کشاورزی در مشهد

شهر مشهد مرکز خراسان رضوی است و این استان به دلیل قرارگیری در مرز استان‌های خراسان شمالی و جنوبی تحت تاثیر اقلیم‌های متنوع دارای آب و هوای معتدل، خشک و سرد است.

برای خرید نهال در مشهد از مرکز نهال فعال زیر نظر جهاد کشاورزی مشهد باید در وهله اول نهالستان‌های مورد تایید این سازمان شناسایی شده و متناسب با اقلیم و شرایط آب و هوایی آن منطقه نهال مناسب را انتخاب کرد. این شهر به جهت تنوع اقلیمی از اراضی کوه پایه‌ای، کوهستانی، دشتی و نیمه بیابانی برخوردار است. از ۳۲۰ هزار هکتار اراضی باغی این خطه محصولات متنوعی برداشت می‌شود.

اما انتخاب نهال مناسب از جمله چالش‌های پیش روی باغداران تازه کار و باغداران قدیمی به جهت مدیریت بهتر منابع آبی و افزایش عملکرد باغات است. در باغات گسترده مشهد به دلیل استفاده از رقم‌های محلی بومی و نامناسب ما شاهد محصولات ناهمگون با مقاومت پایین در برابر انواع تنش‌ها و بیماری‌ها هستیم، لذا در نهالستان‌های مرکزی فعال زیر نظر جهاد کشاورزی بر اساس راهبردها و جلب رضایت خریداران، مشاوره‌های تخصصی در اختیار آنها قرار گرفته و طبق اقلیم رقم سازگار معرفی شده و نهال از ضمانت سلامت و کیفیت برخوردار است. پس می‌توانند بهترین گزینه برای خرید باشند.

آیا شرایط اقلیمی مشهد برای باغداری مناسب است؟

افرادی که با شرایط اقلیمی مشهد آشنا نیستند مسلماً در نگاه و نظر اول آن را برای باغداری مناسب نمی‌دانند اما این شهر در همجواری کوهستان بینالود و کوه‌های بلند هزار مسجد قرار گرفته و تحت تاثیر این ارتفاعات و موقعیت جغرافیایی خاص که آن را در مرز خراسان شمالی و جنوبی قرار داده است از جریانات توده‌ای ارتفاعات برخوردار بوده و به طور کلی با میانگین بارشی ۲۵۰ میلی‌متر در سال از آب و هوای و اقلیم متنوع سرد و خشک، مرطوب و سرد و معتدل رو به سرد و خشک برخوردار است.

لذا کمینه دمایی آن منفی ۲۳ درجه و بیشینه دمایی آن نیز تا ۴۳ درجه می‌رسد و بدین ترتیب می‌توان طیف وسیعی از نهال‌های میوه دانه‌دار، هسته‌دار و خشکبار را مورد کشت قرار داد.

فقط باید رقم منتخب با تنش‌ها، شرایط زیست محیطی و اقلیم کاشت مطابقت داشته باشد و از قدرت و باردهی خوبی برخوردار باشد. کما اینکه ارتفاع آن از سطح دریا نیز متغیر بوده و از ۹۵۰ متر تا ۱۱۵۰ متر است. این شهر به دلیل قرارگیری در دشت مشهد مابین بینالود، هزار مسجد و حوزه رودخانه کشف رود از پتانسیل‌های خوبی برای باغداری برخوردار است.

انواع نهال میوه در مشهد

در بخش فوق عنوان کردیم که این شهر و استان تحت تاثیر ارتفاعات و دامنه های هزار مسجد و بینالود، تاثیرات کویر از تنوع اقلیمی برخوردار بوده، لذا امروزه انواع نهال میوه در مشهد مورد کشت قرار گرفته و در برخی از تولیدات نیز مقام‌های اول کشور را تصاحب کرده‌اند. به طور کلی شهر مشهد دارای یک میلیون اراضی باغی، زراعی و کشاورزی است که از این میزان ۲۳۰ هزار هکتار متعلق به باغات میوه این بخش است.

این شهر در تولید زعفران مقام اول را داشته و در کنار آن رتبه دوم را در تولید پسته، رتبه چهارم را در تولید انار و انگور دارد. به طور کلی نهال‌های زیر شاخص‌ترین ارقام میوه هستند که سطح زیر کشت چشمگیری در این شهر و استان دارند.

بهترین نهال برای کاشت در مشهد

نگاهی به سطح زیر کشت نهال‌های میوه و تولیدات باغی این بخش نشان می‌دهد که بهترین نهال برای کاشت در مشهد نهال‌هایی مانند: پسته، گلابی، آلبالو، انار، گیلاس، انگور، گردو، توت هستند. البته خود این نهال‌ها دارای تنوع ارقام بوده و برای مطابقت هرچه بهتر با شرایط زیست محیطی مشهد باید رقم‌های معتدله برای مناطق دشتی، رقم‌های مقاوم به خشکی برای مناطق نیمه بیابانی و برای مناطق مرتفع و کوهستانی آن ارقام سردسیری مورد کشت قرار بگیرد.

از کل اراضی باغی سهم نهال گلابی ۴۴۸۰۰ هکتار، ۶۹۹ هکتار متعلق به آلبالو، ۵۵۷ هکتار متعلق به گیلاس، ۷۹۰۰ هکتار متعلق به آلو و ۱۱۲۰۰ هکتار متعلق به انگور است. در مجموع نهال‌های ذکر شده از جمله مهمترین ارقام مورد استفاده در سطح باغات این بخش و تولید میوه‌های انبوه و صادراتی هستند.

ویژگی بهترین نهالستان در مشهد

برای اینکه بتوانید برای خرید نهال در مشهد بهترین مرکز را انتخاب کنید باید با ویژگی بهترین نهالستان در مشهد آشنایی داشته باشید و بدانید چه مراکزی با چه مولفه‌ها و معیارهایی می‌توانند برای خرید در اولویت قرار گیرند.

در وهله اول باید نهالستان فعالیت‌های مجوزدار داشته و تاییدیه‌ها و اعتبارنامه‌های رسمی را از جهاد کشاورزی، کمیته فنی نهال استان، مراکز بهداشتی، موسسه تحقیقات بذر و گواهی ثبت گیاه دریافت کرده باشد. طی این پروسه‌ها و اخذ تاییدیه‌ها و مجوزنامه‌های فعالیت باعث می‌شود از نظارت‌های سازمانی برخوردار بوده و بدون هیچ گونه تخلف و کم کاری نهال‌های را به شیوه اصولی و صحیح تولید کند. در کل باید به دنبال نهالستانی باشید که نهال‌های تولیدی خود را با شرایط زیر عرضه کند.

نحوه خرید نهال در مشهد

در فرایند خرید نهال در مشهد مهمترین مسئله توجه به قیمت نهال و متعاقباً کیفیت و سلامت آن است که باید سطح کیفی محصولات با قیمت آن مطابق بوده و در نتیجه خریدی اقتصادی و همراه با ضمانت سلامت مرغوبیت باشد.

اگر خواستار تعامل با نهالستان نمونه فعال زیر نظر جهاد کشاورزی با ویژگی‌های ذکر شده در بخش فوق هستید می‌توانید با نهالستان برتر نهال تخصصی‌ترین و قدمت‌دارترین مرکز تولید نهال در ارقام متنوع و با کیفیت بالا در تعامل بوده و در کوتاه‌ترین زمان به صورت اینترنتی رقم‌های مورد نظر را با کیفیت، مرغوبیت و سلامت بالا در اختیار داشته باشید.

شعار این مجموعه جلب رضایت مشتریان و کمک به توسعه باغداری با نهال‌های سالم، پربار و با کیفیت است. پس می‌توانید با دریافت ضمانت برگشت، فاکتور فروش معتبر، گواهی عاری از آفات و لیبل اصالت از خرید خود آسوده خاطر باشید و در فرایند احداث باغ کلیه مشاوره‌های تخصصی را نیز به طور رایگان دریافت کنید.

جمع‌بندی

وضعیت اقلیمی متنوع مشهد و تولیدات انبوه انواع میوه های سردرختی دانه دار و هسته دار و خشکباری باعث شده بسیاری از افراد به جهت برداشت بیشترین سود در جستجوی بهترین نهال ها برای شروع باغداری باشند. بهترین نهال با کیفیت و سلامت بالا مسلماً در نهالستان مرکزی مورد تایید جهاد کشاورزی موجود بوده و برای خرید بهترین مرجع است.

تماس با پالیز نهال: 09144501003

تماس با برتر نهال: 09141832393

برچسب ها
نسخه اصل مطلب