جستجو
رویداد ایران > رویداد > (تصاویر) فروشگاه‌هایی که انگار از «آخرالزمان» آمده بودند

(تصاویر) فروشگاه‌هایی که انگار از «آخرالزمان» آمده بودند

معماری پست‌مدرن در دهه‌های 70 و 80 میلادی دوران اوج و رونق خود را تجربه می‌کرد؛ از جمله نمونه‌های جالب این سبک از معماری، ساختمان‌های یک فروشگاه زنجیره‌ای خرده‌فروشی در شهرهای مختلف آمریکا بودند.

فرادید| در سال 1974، شرکت خرده‌فروشی آمریکایی Best Products، فروشگاه جدیدی را در هیوستون تگزاس افتتاح کرد (تصویر بالا). جمعیت زیادی برای این مراسم جمع شدند و خبرنگاران زیادی از این رویداد فیلمبرداری و عکاسی کردند.

به گزارش فرادید؛ اما مردم برای خرید کردن آنجا نبودند. همه در پارکینگ جمع شده بودند و منتظر دو هلیکوپتر بودند تا یک پوشش پارچه‌ای سیاه و عظیم را مانند یک شعبده‌بازی غول‌پیکر از روی ساختمان بلند کنند. وقتی بالاخره پوشش سیاه کنار رفت، جمعیت با هیجان دست زدند و هورا کشیدند.

ساختمان «پشت و رو» در میلواکی

دو نفر از حامیان واینز در این دوره سیدنی و فرانسیس لوئیس بودند. آنها صاحب فروشگاه‌های خرده‌فروشی Best Products بودند که همه چیز، از سشوار گرفته تا اجاق‌های توستر و خانه‌های عروسکی را می‌فروخت.

لوئیس‌ها مجموعه‌داران پرشور هنر نیز بودند و با رشد شرکتشان علاقه‌مند به آوردن آثار هنری عمومی در نمایشگاه‌های خود شدند. آنها به واینز مراجعه کردند که در اواخر دهه 1960 نه تنها به یکی از هنرمندان جوان مورد علاقه آنها، بلکه به یک دوست خوب نیز تبدیل شده بود.

ساختمان «شکاف» در ساکرامنتو

افتتاح ساختمان موسوم به «نمای نامشخص» در هیوستون تگزاس به یک رویداد بزرگ تبدیل شد. هنگامی که هلیکوپترها سرانجام پوشش سیاه را از روی ساختمان بلند کردند، آنچه آشکار شد کاملا شبیه یک ویرانه بود؛ با دیوارهایی ظاهرا فروریخته و انبوهی از آجرهای تلنبار شده در قسمتی از دیوار.

در مراسم افتتاحیه، یکی از افراد محلی مستقیماً و با تندی به سمت واینز رفت. واینز می‌گوید: «فکر می‌کردم او می‌خواهد با من دعوا کند. او از من پرسید: تو این کار را کردی؟ به او گفتم که بله. او گفت: عاشقشم! این همان چیزی است است که من همیشه می‌خواستم ببینم».

با این حال، در اواخر دهه 80، ادغام خزنده خرده‌فروشان بزرگ آغاز شد و پس از دو ورشکستگی در سال‌های 1991 و 1996، شرکت بست پروداکتز برای همیشه تعطیل شد. این همزمان بود با افول علاقه و توجه به معماری پست‌مدرن.

برخلاف معماری تاریخی‌تر آن دوران، به نظر می‌رسد هیچ‌کس به فکر حفظ این فروشگاه‌های بزرگ نبوده است. اکثر ساختمان‌های این فروشگاه‌ها نیز در طی زمان به فروش رسیده و تخریب شدند و بعضی از آن‌ها با تغییرات زیادی که در آن‌ها اعمل شد، تغییر کاربری دادند. اما خوشبختانه هنوز عکس‌ها وجود دارند تا ما را با خلاقیت و شگفتی این ساختمان‌های آخرالزمانی رو به رو کنند.

منبع: faradeed-171543

برچسب ها
نسخه اصل مطلب