به گزارش اکوایران، طبق جدیدترین داده‌های مرکز آمار تورم نقطه به نقطه و تورم سالانه خانه‌های پایتخت در آذر 1402 نسبت به آبان ماه کاهش یافته است. بعلاوه، تورم ماهانه این واحدها نیز منفی شده است. یعنی قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در آذر 1402 ارزان‌تر از آبان ماه بوده است.

میانگین وزنی و حسابی قیمت مسکن نیز در این استان به ترتیب حدود 400 هزار تومان و یک میلیون و 600 هزار تومان کاهش یافته است. همچنین، تعداد معاملات مسکن پایتخت‌نشینان در آخرین ماه از پاییز امسال نسبت به آبان ماه شاهد افزایش بوده است.

تب‌سنج‌های مرکز آمار برای قیمت مسکن در تهران

مرکز آمار در آخرین گزارش خود از دو شاخص برای بررسی وضعیت بازار مسکن در تهران استفاده کرده است. یکی از این شاخص‌ها، متوسط قیمت است که به دو صورت «وزنی» و «حسابی» محاسبه شده است. متوسط قیمت همان میانگین قیمت خانه‌های معامله شده در پایتخت طی آذر 1402 است. این شاخص بیش‌تر برای آگاهی از «سطح قیمت‌ها»‌ مناسب است و چون کیفیت واحدهای مسکونی را در خود جای نداده توصیه نمی‌شود که از آن برای تحلیل «تغییرات قیمت» استفاده شود.

ابزار دیگری که مرکز آمار از آن استفاده می‌کند، شاخص قیمت مسکن است که در ذات خود کیفیت واحدهای مسکونی را نیز جای داده است. بهتر است برای آگاهی از «درصد تغییرات قیمت» از تغییرات شاخص قیمت یا همان نرخ تورم استفاده شود.