جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > پرکارترین عکاس تهران چه کسی بود؟ /پایه‌گذار تئاتر نوین و بیمه ایران تا ارکستر رادیوی ملی ایران را بشناسید

پرکارترین عکاس تهران چه کسی بود؟ /پایه‌گذار تئاتر نوین و بیمه ایران تا ارکستر رادیوی ملی ایران را بشناسید

سال‌های زیادی است که ارامنه به ایران مهاجرت کرده‌اند و به مرور نقشی اثرگذار در زندگی شهری و مناسبات اجتماعی ایفا کرده‌اند و در این بین، تهران نیز با میزبانی‌اش متاثر از این نقش‌آفرینی بوده است.

 با مرور تاریخ تهران، رد تاثیر حضور ارامنه و خدمات آنها قابل رؤیت و مشهود است. تعدادی از چهره‌های اثرگذار عرصه فرهنگ، هنر و ادب ارامنه را در گفتگو با ایساک یونانسیان، پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ارامنه ایران و قفقاز، در اینجا معرفی کرده‌ایم.

پایه‌گذار تئاتر نوین تهران

شاهین سرکیسیان، پایه‌گذار تئاتر نوین تهران، در «ژورنال دو تهران» نقد می‌نوشت، اما به دلیل علاقه‌اش به تئاتر کارش را با گروه‌های «فردوسی»، «سعدی» و «آناهید» شروع کرد. او به زبان‌های فرانسه و روسی تسلط داشت و آثار نمایشنامه‌نویسان نامدار زیادی، از جمله «مرغ دریایی» آنتوان چخوف، را به فارسی ترجمه کرد. سال ۱۳۳۳ گروه هنر ملی را در تهران راه‌اندازی و هنرمندان مطرحی مانند علی نصریان، جمشید لایق، جعفر والی و... را به هنر تئاتر ایران معرفی کرد.

بانی اولین کودکستان تهران

برسابه هوسپیان، برای پیشگیری از محروم ماندن کودکان از امکانات آموزشی به فکر راه‌اندازی مرکزی برای نگهداری و آموزش‌های اولیه مورد نیاز کودکان پایتخت افتاد. سال ۱۳۱۰ با دریافت امتیاز و مجوز رسمی کودکستان برسابه را حوالی پل امیربهادر در محله سنگلج راه‌اندازی کرد. البته این کودکستان بعدها به خیابان صفی‌علی‌شاه و اکباتان منتقل شد.

بنیانگذار بیمه ایران

سوکیاس کاراپتیان، پایه‌گذار صنعت بیمه در ایران، متولد چهارمحال و بختیاری است. سال ۱۳۰۴ او نخستین ایرانی‌ای بود که نمایندگی بیمه «آلیانس» انگلستان را در کشور راه‌اندازی کرد. کاراپتیان در سال ۱۳۱۴ همراه یرواند مارکاریان که نمایندگی بیمه «بریتیش اوریسز» را داشت و «آلکساندر آقایان»، همکاری‌اش را شروع کرد و به فکر تأسیس بیمه ایرانی افتاد. این موضوع را با علی‌اکبر داور، وزیر دارایی وقت، در میان گذاشت و شرکت سهامی بیمه ایران تأسیس شد. او ۱۰ سال عضو هیئت‌مدیره شرکت بیمه ایران بود.

4954992

منبع: همشهری

منبع: faradeed-170497

برچسب ها
نسخه اصل مطلب