جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > ۲۰ کشوری که بزرگترین نیروی هوایی جهان را در آستانه سال ۲۰۲۴ دارند

۲۰ کشوری که بزرگترین نیروی هوایی جهان را در آستانه سال ۲۰۲۴ دارند

در ادامه به کشورهایی که بزرگترین نیروی هوایی جهان را در آستانه سال ۲۰۲۴ دارند، می پردازیم که به ترتیب صعودی نسبت به اندازه ناوگان نیروی هوایی کشورها رتبه بندی شده اند.

به‌روزرسانی ناوگان‌های هوایی با جنگنده‌های پیشرفته یکی از مهم‌ترین اولویت‌های نظامی کشورها در سراسر جهان است. در این میان، آمریکا همچنان نقش محوری در توسعه و صادرات جنگنده‌های نسل جدید را دارد.

در ادامه به کشورهایی که بزرگترین نیروی هوایی جهان را در آستانه سال ۲۰۲۴ دارند، می پردازیم که به ترتیب صعودی نسبت به اندازه ناوگان نیروی هوایی کشورها رتبه بندی شده اند.

۲۰. آلمان

ناوگان هوایی: ۳۹۵

نیروی هوایی کانادا دارای ناوگان قابل توجهی از جنگنده هاست. دولت این کشور در ژانویه امسال اعلام کرد ۸۸ فروند جنگنده F-35 را از شرکت لاکهید مارتین خریداری می‌کند تا امنیت در منطقه قطب شمال را افزایش دهد و انتظارات ناتو را برآورده کند.

۱۸. انگلیس

ناوگان هوایی: ۵۰۶

ایتالیا یکی از بزرگترین هزینه‌کنندگان بخش دفاعی در جهان است. این کشور ۸۶۲ فروند هواپیمای نظامی دارد که بیش از ۵۰۰ فروند آن مورد استفاده فعال نیروی هوایی است. از جمله ۹۲ فروند یوروفایتر تایفون، ۵۰ فروند تورنادو IDS و ۱۵ فروند جنگنده F-35. نیروی هوایی ایتالیا ۹۰ فروند دیگر از جنگنده‌های F-35 را نیز از شرکت لاکهید مارتین سفارش داده است.

۱۶. تایوان

ناوگان هوایی: ۵۲۷

برزیل بزرگ‌ترین نیروی هوایی آمریکای جنوبی را دارد. اقتصاد ۲ تریلیون دلاری این کشور به آن امکان ارتقای نظامی را داده است. طی دهه گذشته، برزیل ۳۶ فروند جنگنده گریپن را از سوئد خریداری کرده و رادارهای مراقبتی خود را نیز در قراردادی با شرکت RTX ارتقا داده است.

۱۴. الجزایر

ناوگان هوایی: ۵۸۱

نیروی هوایی اسرائیل یکی از قدرتمندترین‌ها در خاورمیانه است. اسرائیل در حال حاضر ۳۲ فروند F-35 دارد و در سال ۲۰۲۳، ۱۷ فروند دیگر نیز سفارش داده است. علاوه بر این، اسرائیل ۱۷۵ فروند جنگنده F-16 ساخته شده توسط شرکت جنرال داینامیکس نیز دارد.

۱۲. ترکیه

ناوگان هوایی: ۶۵۸

فرانسه به کمک صنایع هوافضای بومی این کشور از جمله شرکت داسو هوافضا که تولیدکننده اصلی جنگنده‌های این کشور است، خود را تجهیز کرده است. نیروی هوایی فرانسه علاوه بر جنگنده های ساخت داسو، ۸۴ فروند هواپیما برای عملیات حمل و نقل و حدود ۸۰ فروند بالگرد رزمی دارد.

۱۰. عربستان سعودی

ناوگان هوایی: ۷۷۹

در ماه نوامبر امسال، ژاپنی‌ها تحویل جنگنده‌های اف-۳۵ ساخت شرکت لاکهید مارتین را دریافت کردند. تعداد دقیق جنگنده‌های تحویل داده شده اعلام نشده است، اما قطعا قابلیت‌های هوایی این کشور آسیایی را تقویت کرده است.

۸. پاکستان

ناوگان هوایی: ۸۹۰

اندازه ناوگان ۸۹۰ فروندی نیروی هوایی کره جنوبی، آن را به یکی از بزرگترین نیروهای هوایی جهان تبدیل کرده است. در سال ۲۰۲۲، توانایی‌های هوایی این کشور با موفقیت‌آمیز بودن پرواز اولیه جنگنده بومی KF-21 Boramae بهبود قابل توجهی یافت. کره جنوبی در ناوگان خود ۱۱۸ فروند F-16، ۶۰ فروند FA-50 و ۳۸ فروند F-35A دارد.

۶. کره شمالی

ناوگان هوایی: ۱۱۲۲

مصر قدرتمندترین ارتش را در آفریقا دارد و دارای پنجمین نیروی هوایی بزرگ در جهان است. نیروی هوایی مصر ۱۱۲۲ فروند هواپیما در ناوگان خود دارد که بیش از ۴۲۰ فروند از آنها جنگنده شامل ۱۶۸ فروند F-16 و ۲۴ جنگنده رافال است. در سال ۲۰۱۸، این کشور سفارش خرید ۲۶ جنگنده سوخو-۳۵ از روسیه را صادر کرد.

۴. هند

ناوگان هوایی: ۲۰۸۴

چین از نظر قدرت هوایی، به ویژه با توسعه جت جنگنده رادارگریز خود، J-20A که طبق گزارش‌ها قرار است جت جنگنده F-22 نیروی هوایی ایالات متحده را تحت الشعاع قرار دهد، گام‌هایی برداشته است.

۲. روسیه

ناوگان هوایی: ۵۲۰۹

ایالات متحده بزرگترین نیروی هوایی جهان را تا سال ۲۰۲۴ دارد و همچنین از نظر فناوری پیشرفته ترین است. ناوگان نیروی هوایی ایالات متحده شامل ۱۹۶ فروند F-35 با صدها فروند دیگر در حال تولید، F-22 Raptor ،F-16 و F-15 جت جنگنده در کنار چندین هواپیمای جنگی، جت آموزشی و هلیکوپتر است. آمریکا همچنین در حال حاضر بر روی توسعه یک جت جنگنده نسل ششم کار می کند که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ از آن رونمایی کند.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-169584

برچسب ها
نسخه اصل مطلب