جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > سریع ترین بمب افکن جهان کدام است؟ XB-70 Valkyrie یا Tupolev Tu-160؟

سریع ترین بمب افکن جهان کدام است؟ XB-70 Valkyrie یا Tupolev Tu-160؟

چندین هواپیمای بمب افکن به سرعت هایی باورنکردنی رسیده اند. در این مقاله به چند مورد از آن ها می پردازیم.

جای تعجب نیست که هواپیماهای نظامی در صدر سریع ترین هواپیماها قرار می گیرند. البته هواپیماهای تجاری مافوق صوت نیز پرواز کرده اند (و امیدواریم به زودی دوباره پرواز کنند)، اما این استاندارد برای هواپیماهای نظامی است. جت های جنگنده، شناسایی و برخی هواپیماهای آزمایشی باریک و صیقلی سریع ترین ها در نوع خود هستند، اما چندین هواپیمای بمب افکن نیز به سرعت هایی باورنکردنی رسیده اند. در این مقاله به چند مورد از آن ها می پردازیم.

اگر بخواهیم این هواپیما را با سریع ترین هواپیمای جهان مقایسه کنیم، X – ۱۵ ساخت آمریکا رکورد سریع ترین پرواز سرنشین دار را در اختیار دارد. این هواپیما در اکتبر ۱۹۶۷ به نهایت سرعت ماخ ۶.۷ (۷,۲۳۲ کیلومتر در ساعت) رسید. برای هواپیماهای عملیاتی تر، SR-71 Blackbird ساخت لاکهید مارتین به سرعت بیش از ماخ ۳ رسیده است.

General Dynamics F-111 Aardvark

بمب افکن F-111 Aardvark ساخت کمپانی جنرال داینامیکس یکی از سریع ترین هواپیماهای بمب افکنی است که تاکنون ساخته شده، اما اکنون از خدمت خارج شده است. نسخه های مختلفی از آن وجود دارد، اما سریع ترین آن ها سرعت های بیشتر از ماخ ۲ (تا ماخ ۲.۳) را ارائه می دهد که با Tu – ۱۶۰ کاملاً مطابقت دارد.

این هواپیما در دهه ۱۹۶۰ توسط جنرال داینامیکس توسعه یافت و یکی از اولین هواپیماهای بال متحرک بود. بیش از ۵۰۰ فروند از این نوع بمب افکن ساخته شد که در نیروی هوایی آمریکا و نیروی هوایی سلطنتی استرالیا خدمت می کردند. این هواپیما در سال ۱۹۶۷ وارد خدمت شد و آخرین هواپیما تا سال ۲۰۰۷ پرواز کرد.

Rockwell-B-1B-Lancer

Rockwell B-1B Lancer

Rockwell B-1B Lancer سریع ترین بمب افکنی است که در حال حاضر در ناوگان نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا خدمت می کند. این بمب افکن می تواند به سرعتی در حدود ۱.۲۵ ماخ برسد. لنسر در سال ۱۹۸۶ به خدمت گرفته شد و از آن زمان تاکنون شاهد چندین ارتقا و به روز رسانی بوده است. تولید این بمب افکن در سال ۱۹۸۸ به پایان رسید، اما همچنان در خدمت است.

بیش از ۱۰۰ فروند از این بمب افکن ساخته شده است و همچنان بخش مهمی از نیروی تهاجمی دوربرد نیروی هوایی آمریکا (به همراه B – ۲ Spirit و B – ۵۲ Stratoforge) است.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-168729

برچسب ها
نسخه اصل مطلب