جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > ماجرای ترور نافرجام در کاخ مرمر؛ خیابان مورد علاقه درباریان کجا بود؟

ماجرای ترور نافرجام در کاخ مرمر؛ خیابان مورد علاقه درباریان کجا بود؟

خیابان فلسطین جنوبی - شمالی است که در جنوب از خیابان امام خمینی (سپه) سابق شروع می‌شود و از تقاطع جمهوری، انقلاب و طالقانی به موازات خیابان ولیعصر امتداد دارد و به بلوار کشاورز ختم می‌شود.

خیابان فلسطین به دلیل آنکه به یکی از درهای کاخ زیبای مرمر منتهی می‌شد قبل از انقلاب اسلامی به نام خیابان کاخ شناخته می‌شد. تاریخچه و اتفاقات مهم تاریخی در این کاخ و خیابان را مرور کرده‌ایم.

خیابان فلسطین جنوبی - شمالی است که در جنوب از خیابان امام خمینی (سپه) سابق شروع می‌شود و از تقاطع جمهوری، انقلاب و طالقانی به موازات خیابان ولیعصر امتداد دارد و به بلوار کشاورز ختم می‌شود.

کاخ مرمر که از نظر ساخت تلفیقی از معماری ایرانی - اسلامی به شمار می‌رود، در جنوبی‌ترین نقطه خیابان فلسطین واقع شده و از ابتدای ساخت تا کنون اتفاقات و تغییرات زیادی در آن رخ داده است.

گنبد تالار اصلی کاخ مرمر

دعوت از ۸۲ معمار

ساخت این مجموعه‌ کاخ مرمر یک دهه به طول انجامید و چندین معمار در ساختن قسمت‌های مختلف آن نقش داشتند. تقریبا تمام هنر معماری ایرانی از گچ‌کاری تا آینه‌کاری، خاتم‌کاری، نقوش کنده‌کاری، سنگ‌تراشی، منبت‌کاری، تذهیب و نقاشی‌های برجسته یکجا در این کاخ به کار رفته است .

نمای بیرونی کاخ با سنگ‌های بزرگ سبز رنگ مرمرین منقوش به گل و بته جانمایی شده است. دیوارهای تالار اصلی ورودی با سنگ مرمر زردرنگ ساخته شده و پلکان اصلی هم با سنگ مرمری و تراش‌خورده با نقش برجسته گل و بته هنر دوره هخامنشی و ساسانی تزیین شده است.

به گفته حدادی، معمار ارمنی لئون تادوسیان طراحی و ساخت آن را بر عهده داشت. رضا شاه قصد داشت گنبدی شبیه مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان در کاخ خود داشته باشد که بالاخره این گنبد با دستان هنرمند استاد حسین لرزاده کاشی‌کاری شد. استاد حسین طاهرزاده بهزاد کار تذهیب آن را انجام داد و هنرهای تزئینی کاخ توسط استاد محمدحسین صنیع خاتم انجام شد. درسال ۱۳۱۶ بالاخره ساخت این کاخ به پایان رسید.

حدادی در پایان اظهار می‌کند: «در خیابان کاخ بیشتر اطرافیان رضا شاه و به خصوص سران ارتش مثل فروغی و سهیلی سکونت داشتند و بنای عمومی مانند سینما و بازار و پارک و ... در آن ساخته نشد به این دلیل که از این خیابان به طور اختصاصی رفت و آمد کنند. افراد متشخص مثل پزشکان مشهور و سیاسیون، از جمله منزل دکتر مصدق که همسرش خواهر میرزا حسین‌خان فرمانفرمائیان بود در قسمت شمالی خیابان کاخ قرار داشت و زمان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ مورد حمله کودتاچی‌ها قرار گرفت. افرادی مانند دکتر محمد قریب بنیانگذار طب نوین اطفال، دکتر پروانه وثوق از موسسین اولیه محک و همچنین چشم پزشک بنام دکتر محمد صادق‌زاده اسکویی نیز در این خیابان سکونت داشتند. در کوچه خورشید یکی از کوچه های خیابان کاخ منزل مادر پروین اعتصامی بود.»

رضا شمس‌آبادی ضارب محمدرضا پهلوی

تبدیل کاخ مرمر به موزه

در سال‌های نخست سلطنت محمدرضا پهلوی، از این کاخ به عنوان دفتر رسمی شاه و محل برگزاری ملاقات‌ها و شرفیابی‌ها استفاده می‌شد. محمدرضا پهلوی با فوزیه همسر اول خود در این کاخ زندگی می‌کردند و جشن نامزدی او با فرح پهلوی نیز در این کاخ برگزار شده است‌. بعد از ماجرای ترور شاه تصمیم گرفت این کاخ را ترک کند و دفتر کار خود را به صاحبقرانیه منتقل کرد.

در سال ۱۳۵۵ با پیشنهاد فرح پهلوی این کاخ به موزه تبدیل شد و تا ۱۳۵۷ با «عنوان موزه پهلوی» برای عموم قابل بازدید بود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این کاخ در اختیار نهادهای انقلابی قرار گرفت و بعد از مدتی به مجمع تشخیص مصلحت نظام تحویل داده شد.

6

در سال‌های اخیر با مرمت ساختمان اصلی کاخ مرمر درهای این محل به روی مردم باز شد و به نام موزه هنر ایران با جا نمایی ۴۰۰ اثر هنری ایرانی با قدمت هفت هزار سال در سال ۱۳۹۹ به دلیل محدودیت‌های کرونایی بصورت مجازی افتتاح و سال ۱۴۰۰ ممنوعیت بازدید حضوری و همگانی برداشته شد.

یک‌سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یاسر عرفات به ایران آمد و سفارت اسرائیل در این خیابان که از قبل تعطیل شده بود به جبهه آزادیبخش فلسطین واگذار شد و پس از آن نام خیابان کاخ به خیابان فلسطین تغییر کرد.

منبع: همشهری

منبع: faradeed-168595

برچسب ها
نسخه اصل مطلب