جستجو
رویداد ایران > رویداد > چاره‌اندیشی قبل  از وقوع بحران

چاره‌اندیشی قبل  از وقوع بحران

کمبود گاز، برای کشوری با بیش از 85 میلیون نفر جمعیت و دومین ذخایر گازی جهان، محسوس و جدی است.

کمبود گاز، برای کشوری با بیش از 85 میلیون نفر جمعیت و دومین ذخایر گازی جهان، محسوس و جدی است. خبری تکراری اما قابل‌تأمل که در چند سال اخیر بارها از سوی مسئولان و کارشناسان مطرح ‌شده بدون آنکه تدبیر اساسی برای خروج از آن اندیشیده شود. به‌ویژه برای فصل زمستان که با آغاز روزهای سرد، افزایش چشمگیری در مصرف این انرژی به وجود می‌آید و این کمبود بیش از بیش خود را نشان می‌دهد.
قابل‌ذکر است باوجود فراوان‌ترین منابع گازی جهان در این خطه، بازهم نیازمند واردات آن هستیم. موضوعی حاکی از مصرف بالای این حامل انرژی و ضرورت مدیریت منسجم‌تر در بهینه‌سازی را پررنگ‌ترمی کند. آنچه در همه کشورهای دنیا در حال انجام است و بدون شک اگر ایران ‌چنین مهمی را انجام ندهد با بحران شدیدی در زمینه گاز مواجه خواهد شد. همان‌گونه که در چند سال اخیر به دلیل سرما، مصرف فزاینده گاز بخش خانگی و رعایت نکردن الگوی مصرف با ناترازی بسیار زیادی در این بخش روبرو بوده‌ایم. حال‌آنکه در برابر این پرمصرف بودن، تولید پایین و فاصله با میزان مصرف، بسیار زیاد است وحالا پرسش آن است چرا به‌عنوان کشوری با بالاترین ذخایر گازی جهان، با مشکل کمبود گاز و نیاز به واردات روبرو می‌شویم؟ و چرا سال‌هاست که این معضل پابرجاست اما برنامه‌ای برای رفع آن اجرا نمی‌شود؟ 
به نظر می‌رسد نبود سرمایه‌گذاری کافی و لازم برای توسعه صنایع گازی و نبود مدیریت صحیح به‌علاوه قدمت بالای تأسیسات و تجهیزات، پایین بودن کیفیت ساختمان‌ها، استاندارد نبودن وسایل گازسوز درکنار مصرف بی‌رویه انرژی موجب شده این چالش به مرز هشدار برسد. شرایطی که به دلیل کمبود تولید و عرضه موجب افت فشار گاز در برخی مناطق شده و به‌طور معمول از میزان گاز صنایع کاسته و به بخش خانگی منتقل می‌شود. تصمیمی که موجب ورود زیان شدید به صنایع شده و درنهایت با توقف خطوط تولید آن‌ها خسارتی بزرگ را متحمل می‌شوند و این مشکل نه ‌فقط یک واحد تولیدی بلکه زنجیروار، واحدهای دیگر را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد و نتیجه نهایی آسیب بر اقتصاد کشور است.
از طرفی هم برای جبران کمبود گاز، در زمان‌هایی دستور مازوت‌سوزی برای نیروگاه‌ها صادر می‌شود. که تولیدکننده برق و وابسته به سوخت هستند، این موضوع نیز چالشی بزرگ‌تر بشمار می‌آید ازآن ‌جهت که به‌طور مستقیم سلامت مردم را نشانه می‌گیرد. در این حال از راهکارها و تدابیری برای عبور از این وضعیت قرمز، سخن گفته می‌شود، از بهینه‌سازی و ضرورت اصلاح روند مصرف تا مشوقات قیمتی و غیرقیمتی و اصلاح قیمت‌ها که تأکید بسیاری برآن می‌شود. عده‌ای هم معتقدند هم‌زمان با اصلاح قیمت‌ها لازم به روی‌آوری به تجهیزات ابزارهای نوین برای مصرف بهینه گازاست. ضمن آنکه بهترین تدبیر برای گرفتار نشدن در وضعیت بحرانی کمبود گاز، برنامه‌ریزی اجرایی، قبل از شروع بحران است. مشکلی که هرساله به دلیل فقدان چاره‌اندیشی قبل از وقوع، در فصول سرد سال صنایع و مصرف‌کنندگان خانگی، دچار آن می‌شوند. چه‌بسا باگذر از بحران، گویا متولیان، این موضوع را فراموش کرده و گامی جدی برای تکرار نشدن، در سال آینده برنمی‌دارند تا وقوعی دوباره که پیگیری‌ها و راهکارهای مقطعی و بدون پاسخ آغاز شود.


برچسب ها
نسخه اصل مطلب
نویسنده
نفیسه زمانی نژاد