به گزارش اکوایران، قیمت نفت به دنبال نخستین هفته از روند صعودی پس از ماه اکتبر، باز هم افزایش یافت چراکه شرکت‌‎های اصلی کشتی‌رانی فعالیت خود در دریای سرخ را به حالت تعلیق درآورده‌اند؛ اتفاقی که نشان از افزایش ریسک‌ها برای یک شریان حیاتی تجارت بین‌المللی نفت خام است.

به نوشته بلومبرگ، قیمت نفت برنت به دنبال 0/9 درصد افزایش در هفته گذشته که به روند کاهشی 50 روزه قیمت طلای سیاه پایان داد، در تازه‌ترین معاملات خود حدود 77 دلار به ازای هر بشکه خریداری شد. نفت وست تگزاس اینترمدیت نیز حدود 72 دلار به ازای هر بشکه معامله شد.

مقامات کانال سوئز مصر نیز گفته‌اند پس از آنکه آمریکا 14 پهپاد حوثی‌ها را در دریای سرخ سرنگون کرد، تنش‌های این منطقه از نزدیک رصد می‌کند.

یک معامله گر سهام در شرکت (NH Investment & Securities Co) در سئول به بلومبرگ اعلام کرده: « با توجه به اینکه کشتی‌ها مسیر خود را تغییر می‌دهند و در نتیجه نرخ حمل‌ونقل افزایش پیدا می‌کند، این موضوع برای سهام شرکت‌های کشتی‌رانی مثبت است».

در ژاپن، شرکت «نیپون یوسِن» (Nippon Yusen KK) با رشد 6/6 درصدی شاهد بیشترین رشد سهام بود که بهترین عملکرد این شرکت در پنج ماه گذشته است. رشد سهام دیگر شرکت‌های حمل‌ونقل ژاپنی مانند «میتسوئی اُ اِس کِی» (Mitsui OSK Lines Ltd.) و «کاوازاکی کیسِن کایشا» (Kawasaki Kisen Kaisha Ltd.) نیز به ترتیب 5/6 و 6/5 درصد بوده است.

در چین شرکت «نفت‌کش نانجینگ» (Nanjing Tanker Corp.)، شرکت کشتی‌رانی انرژی بازرگانان چین و شرکت حمل‌ونقل انرژی کشتی‌رانی کاسکو، همگی 8 درصد یا بیشتر با افزایش ارزش سهام روبه‌رو شدند.

در این میان، شرکت حمل‌ونقل «ای‌پی مولر-مِرسک» - دومین دارنده بزرگ کشتی‌های کانتینری در جهان - به کشتی‌های خود در دریای سرخ اعلام کرده فعالیت خود در آن منطقه را متوقف کنند.

تغییر مسیر ترانزیت کانال سوئز برای تجارت آسیا-اروپا به اطراف دماغه امید نیک، 10 تا 14 روز به سفرهای دریایی اضافه می‌کند.