به گزارش اکوایران، فعالیت بخش خصوصی در منطقه یورو در روزهای پایانی سال 2023 وخیم‌تر شده است و همین موضوع، خطر وقوع رکود اقتصادی در نیمه دوم سال جاری میلادی در این منطقه را افزایش داده است.

به نوشته بلومبرگ، شاخص مدیران خرید اس‌اندپی گلوبال در دسامبر و برای هفتمین ماه متوالی کاهش یافت و به عدد 47 رسید که برخلاف پیش‌بینی‌ها بود؛ اقتصاددان‌ها انتظار داشتند شاخص مدیران خرید در ماه دسامبر با افزایش نسبی همراه شود. همچنین اندازه‌گیری برای هر دو بخش تولید و خدمات نیز حاکی از بدتر شدن شرایط است.

در همین حال، داده های فرانسه حاکی از کوچک شدن 0.2 درصدی اقتصاد در سه‌ماهه پایانی سال است. آژانس آمار فرانسه روز پنجشنبه رکود را در سه‌ماهه پایانی سال جاری پیش‌بینی و اعلام کرد فرانسه هم در نیمه اول و هم نیمه دوم سال 2024 میلادی 0/2 درصد رشد خواهد داشت.

میزان اشتغال در فرانسه و آلمان کاهش یافته، اما پیش‌بینی‌ها از چگونگی پیشروی تورم در این کشورها پیچیده است. درحالیکه فشارهای تورمی در فرانسه کاهش پیدا کرده، شرکت‌های خدمات آلمانی قیمت‌های خود را به میزان بیشتری افزایش دادند که می‌تواند یک عامل منفی برای چشم‌انداز این کشور باشد.

از سوی دیگر، آمارهای جداگانه حاکی از قوی‌ترین بازیابی تولیدات کارخانه‌ای در بریتانیا طی شش ماه گذشته بوده است که نشان‌دهنده هزینه‌های وام‌گیری با ثبات‌تر و تقاضای بالاتر برای خدمات است.