به گزارش اکوایران، در هفته گذشته معادل 131.4 همت ارزش سفارشات ارسال شده بانک‌ها در بازار باز بوده که بانک مرکزی نیز با پذیرش 100 درصد تقاضای بانک‌ها، معادل 131.4 همت اعتبار در بازار باز تزریق کرده است. 

بازار باز سازوکاری برای سیاست‌گذار پولی فراهم می‌کند که به وسیله آن بانک مرکزی می‌تواند بر تقاضای بانک‌ها در بازار بین بانکی اثرگذار باشد. در این عملیات بانک‌ها می‌توانند با گرو گذاشتن اوراق بهادار خود نزد بانک مرکزی، برای مدت مشخص(در حال حاضر یک هفته) معادل ارزش اوراق خود منابع مالی دریافت کنند و سپس در زمان سررسید، با پرداخت سود تعیین شده (در حال حاضر 23 درصد) بدهی خود را تسویه کرده و اوراق بهادار خود را آزاد کنند. به این عملیات اصطلاحا ریپو اوراق بهادار توسط بانک مرکزی نیز گفته می‌شود.

افزایش تقاضای بانک‌ها در بازار باز طی هفته اخیر

در قیاس با هفته منتهی به 13 آذر که حدود 129.9 همت اعتبار در بازار باز تزریق شده بود، مشاهده می‌شود که حجم پول تزریق شده به این بازار حدود 1.5 همت در هفته منتهی به 20 آذر افزایش یافته است. بر اساس آمارهای منتشر شده هفته گذشته سومین هفته متوالی بوده که بانک مرکزی به صددرصد تقاضای بانک‌ها در بازار باز پاسخ داده است. 

مشاهده می‌شود در هفته گذشته 2 موسسه اعتباری حدود 600 میلیارد تومان اعتبارگیری قاعده‌مند داشته‌اند که بدهی آن‌ها تا تاریخ 20 آذر 1402 تسویه نشده است. این پدیده احتمالا به این دلیل است که کمتر از 24 ساعت قبل از انتشار گزارش بانک مرکزی، اعتبارگیری توسط این موسسات صورت گرفته و احتمالا در گزارش هفته آتی نمایان خواهد شد.