به گزارش اکوایران؛‌  شامخ کل اقتصاد در آبان ماه نسبت به ماه گذشته شرایط انقباضی بیشتری به خود گرفت و با رسیدن عدد این شامخ به مرز 50.96 و کاهش 3.19 واحدی عملا شاهد بازگشت رکود در این بخش بودیم. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد با وجود اینکه شامخ کل به مرز رکود برگشته با این وجود بخش صنعت تغییر محسوسی نسبت به ماه قبل نداشته و شامخ این بخش روی عدد 53.23 ایستاده است.

در بررسی شاخص مدیران خرید، اگر عدد شاخص بیش از ۵۰ باشد، نشان‌دهنده این است که اقتصاد از رکود خارج شده، اما اگر عدد شاخص زیر عدد ۵۰ باشد به معنی قرار گرفتن اقتصاد در مسیر انقباض و رکود است.

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، بررسی شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای کل اقتصاد نشان می‌دهد «کمبود نقدینگی»، «کاهش فروش» و «صادرات» عمده دلایل کاهشی شدن این شاخص در آبان ماه محسوب می‌شوند.

در این گزارش به این نکته اشاره شده که کسب و کارها با کمبود شدید نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه هستند و در تامین مواد اولیه مورد نیاز دچار مشکل شده است. عدم ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها و عدم تخصیص ارز در شرایطی که شرکت‌ها با کمبود تقاضا و عدم وصول مطالبات از سوی دولت و سایر مشتریان روبرو هستند، باعث شده تا با وجود فراهم بودن امکانات و تجهیزات برای تولید در ظرفیت‌های بالاتر، امکان افزایش تولید وجود نداشته باشد و در حال حاضر بسیاری با تعطیل شدن خطوط تولید روبرو شده‌اند. علاوه بر این سیاست‌های عدم حمایت از صادرات نیز کاهش فروش خارجی را به دنبال داشته است.