جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > چهرۀ متفاوت و عجیب کوچک‌ترین گراز دنیا!

چهرۀ متفاوت و عجیب کوچک‌ترین گراز دنیا!

در این مطلب با یکی از عجیب‌ترین حیوانات جهان آشنا می‌شوید: گراز سرخ رودخانه‌ای که در غرب و مرکز آفریقا یافت میشود.

فرادید| گرازها حیواناتی باهوش و کاریزماتیک هستند، اما گراز کوچولویی که قرار است معرفی کنیم، چیز دیگری است. گراز سرخ رودخانه که نام دیگرش «خوک پرزدار» است، عضوی وحشی از خانواده خوک‌هاست که در غرب و مرکز آفریقا یافت می‌شود. 

به گزارش فرادید، این حیوان با پوشش قرمزرنگ برجسته خود، رنگارنگ‌ترین عضو خانواده خوک‌هاست. روی کمر این حیوان، یک یال باریک و سفیدرنگ هست که تا روی پاهای کلفت و سیاه و سمّ تنومندش امتداد دارد. 

صورت این حیوان تا حدی شبیه شخصیت عروسکی ALF (شکل زندگی بیگانه) از کمدی آمریکایی دهه ۸۰ و تا حدی شبیه دابی جن خانگی (از داستان‌های هری پاتر) است. 

گرازهای سرخ رودخانه‌ای در گروه‌های کوچکی متشکل از ۴ تا ۲۰ عضو زندگی می‌کنند. آن‌ها را می‌توان در جنگل‌های بارانی و دشت‌های مجاور آن‌ها پیدا کرد. این گرازها معمولاً نزدیک رودخانه‌ها و باتلاق‌ها پرسه می‌زنند. هر گلۀ گرازی توسط یک گراز نر هدایت می‌شود که مراقب ماده‌ها و بچه‌های آن‌ها است. 

گرازهای سرخ رودخانه‌ای با وزنی بین ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوگرم، شاید یکی از گونه‌های کوچک‌تر خوک باشند، اما چابک و جنگجو هستند. نرها با کوبیدن سر و پوزه و شلاق زدن با دم با رقبای خود مبارزه می‌کنند و به راحتی از خانواده خود در برابر پلنگ‌ها، کفتارهای خالدار و مارهای پیتون دفاع می‌کنند. 

ماده‌ها بین پایان فصل خشک در فوریه و اواسط فصل بارانی در جولای تا شش توله به دنیا می‌آورند. مادران لانه موقتی از برگ‌ها و علف‌های خشک می‌سازند و با محافظت گراز نر از بچه‌ها مراقبت می‌کنند. 

بچه‌خوک‌ها که ابتدا پوشش قهوه‌ای تیره با نوارها و لکه‌های زرد دارند، در چهار ماهگی از شیر گرفته می‌شوند و دو ماه بعد پوشش زنجبیلی آن‌ها ظاهر می‌شود. علائم تیره صورت با بلوغ کامل، حدود دو سال بعد، ظاهر می‌شوند. 

این گونه در حال حاضر در خطر انقراض نیست، اما با ادامه حملۀ گرازها به زمین‌های کشاورزی و تشدید تجارت گوشت شکار، این نگرانی وجود دارد که جمعیت محلی آن‌ها ممکن است کاهش یابد.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-165909

برچسب ها
نسخه اصل مطلب