جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > هوش مصنوعی گوگل آن‌طور که ما فکر می‌کنیم نیست!

هوش مصنوعی گوگل آن‌طور که ما فکر می‌کنیم نیست!

نسل بعدی مدل هوش مصنوعی مولد گوگل، Gemini که مدت‌ها وعده آن را داده بود بالاخره این هفته عرضه می‌شود. با این حال قرار است مدل قدرتمندتر و توانمندتر Gemini سال آینده وارد بازار شود.

نسل بعدی مدل هوش مصنوعی مولد گوگل، Gemini که مدت‌ها وعده آن را داده بود بالاخره این هفته عرضه می‌شود. با این حال قرار است مدل قدرتمندتر و توانمندتر Gemini سال آینده وارد بازار شود.

به گزارش خبر آنلاین، در کنفرانس مطبوعاتی مجازی، اعضای تیم Google DeepMind، نیروی محرک پشت هوش مصنوعی «Gemini»، در کنار Google Research، مروری بر سطح بالایی از Gemini و قابلیت‌های آن ارائه کردند. براساس شواهد، در واقع Gemini فقط یک هوش مصنوعی نیست بلکه یک خانواده از مدل‌های هوش مصنوعی است که در سه مدل ارائه می‌شود:

«Gemini Nano» جمینی نانو، مدلی برای اجرا بر روی دستگاه‌های تلفن همراه مانند Pixel ۸ Pro

«Gemini Pro» جمینی پرو، مدل ساده جمینی

«Gemini Ultra» جمینی اولترا، مدل پرچمدار جمینی

اکنون، اگر منصف باشیم، گوگل در حال پیشرفت است به این معنا که Bard از زمان راه‌اندازی به طور قابل توجهی بهبود یافته است و گوگل با موفقیت ده‌ها محصول، برنامه و سرویس خود را با ویژگی‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی تزریق کرده است که توسط مدل‌های بومی مانند Palm ۲ و Imagen ارائه شده است.

توسعه Gemini با مشکل مواجه شده است

گفته می‌شود Gemini که طبق گزارش‌های مستقیم از مدیران ارشد گوگل، جف دین، ارشدترین مدیر تحقیقاتی هوش مصنوعی شرکت، با وظایفی مانند رسیدگی مطمئن به پرسش‌های غیرانگلیسی دست و پنجه نرم می‌کند که موجب تاخیر در راه‌اندازی Gemini شد. جمینی اولترا فقط برای مشتریان منتخب، توسعه‌دهندگان، شرکا و «کارشناسان ایمنی و مسئولیت» قبل از عرضه برای توسعه‌دهندگان و مشتریان سازمانی و پس از آن «Bard» در اوایل سال آینده در دسترس خواهد بود.

با این حال هنوز قابلیت‌های جدیدی برای Gemini Ultra وجود دارد و همچنین استراتژی کسب درآمد برای Gemini کشف نشده است؛ بنابراین همچنان ما مانده‌ایم و Gemini Pro؛ و احتمالاً یک Gemini Ultra ضعیف، به خصوص اگر پنجره زمینه مدل ۲۴۰۰۰ کلمه باقی بماند همانطور که در وایت پیپر فنی مشخص شده است. (پنجره زمینه به متنی اشاره دارد که مدل، قبل از تولید هر متن اضافی در نظر می‌گیرد.) GPT-۴ به راحتی آن پنجره زمینه ~۱۰۰۰۰۰ کلمه را شکست می‌دهد، اما پنجره زمینه مسلما همه چیز نیست. تا زمانی که نتوانیم مدل را در دست بگیریم، نباید قضاوت کنیم.

ممکن است بازاریابی گوگل، تلگراف مبنی بر اینکه Gemini چیزی واقعاً قابل توجه خواهد بود به جای یک حرکت جزئی سوزن مولد هوش مصنوعی، مقصر عرضه امروز محصول باشد یا شاید ساختن مدل‌های پیشرفته هوش مصنوعی واقعاً سخت باشد حتی اگر کل بخش هوش مصنوعی دوباره سازماندهی شود تا روند کار را بهبود بخشد.

منبع: fararu-689455

برچسب ها
نسخه اصل مطلب