به گزارش اکو ایران، بانک مرکزی گزارش مربوط به تحولات بازار مسکن شهر تهران در آبان ماه سال جاری را منتشر کرد. تعداد معاملات و قیمت به ازای هر متر مربع دو جزء مهم این گزارش هستند. مطابق این آمار که از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور به دست آمده، در این ماه تعداد 3 هزار و 593 واحد مسکونی با متوسط قیمت 75 میلیون و 770 هزار تومان برای هر متر مربع در شهر تهران معامله شده است. 

طبق این آمار از تعداد معاملات در آبان سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل بیش از 50 درصد شدت کاسته شده است.

 کاهش 27 درصدی گردش پول در بازار مسکن 

 اگر متراژ هر واحد مسکونی به طور متوسط برابر با 85 متر در نظر گرفته شود، نقدینگی بازار مسکن در شهر تهران از ضرب تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده با این متراژ در قیمت متوسط هر متر از آن به دست می‌آید. این شاخص نشان می‌دهد حجم پول در گردش در بازار مسکن چه مقدار است و می‌تواند شاخصی از رونق و رکود حاکم بر این بازار باشد. 

 نقدینگی در ماه آبان سال جاری برابر با 23 هزار و 140 میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که در آبان سال گذشته حجم نقدینگی 31 هزار و 779 میلیارد تومان بوده است. بنابراین حجم نقدینگی بازار مسکن نسبت به موقعیت مشابه سال گذشته به مقدار 27 درصد کاهش یافته است. 

 آمار رشد نقطه به نقطه نقدینگی نیز حاکی از این است که از ابتدای سال جاری در همه ماه‌ها به جز ماه مهر این شاخص منفی بوده است. به این معنا که حجم نقدینگی کمتری در این بازار در گردش بوده است. این وضعیت به این معنی است سایه رکود بر بازار مسکن سنگینی می‌کند.

020908