جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > (ویدیو) تصاویری که نشان می دهد شاهین ها پرندگان بسیار باهوشی هستند

(ویدیو) تصاویری که نشان می دهد شاهین ها پرندگان بسیار باهوشی هستند

به گفته کارشناسان، شاهین‌های وحشی در توانایی حل مسأله، دست کمی از طوطی‌ها ندارند.

شاهین‌ های وحشی اغلب به عنوان موجوداتی کم‌هوش شناخته می‌شوند، اما تصاویر جدید نشان می‌دهد که آن‌ها در واقع به هیچ وجه کم هوش نیستند. محققان انستیتوی تحقیقاتی Messerli، مهارت حل مسئله شاهین‌ ها را از طریق هشت چالش متفاوت غذایی به آزمایش گذاشتند.

در کمال تعجب، شاهین‌ها به سرعت یاد گرفتند که این معماها را حل کنند و هر بار هم که تلاش می‌کردند سرعت عملشان بیشتر می شد. به گفته کارشناسان، این موضوع نشان می‌دهد که شاهین‌های وحشی در توانایی حل مسأله، دست کمی از طوطی‌ها ندارند.

خانم هرینگتون گفت: «این شاهین‌ ها باید واقعاً کاوشگر باشند و به‌طور مداوم موقعیت‌های جدید محیط اطرافشان را بررسی کنند تا بفهمند برایشان چه چیزی جواب می‌دهد. آیا این غذاست؟ می‌توانم با آن چه کاری انجام بدهم؟ جسارت خلاقانه‌ای لازم است تا بتوانند در جزایر فالکلند زنده بماند.»

با مقایسه آزمایش‌های مشابه با سایر پرندگان، محققان دریافتند که این شاهین ها دست‌کمی از طوطی‌ها ندارند. در واقع به گفته مگان لمبرت، نویسنده ارشد این مقاله، شاهین‌ های کاراکارا در برخی موارد حتی از طوطی‌ها هم بهتر عمل کردند.

7-36_1_11zon

او توضیح داد: «بخش زیادی از آنچه درباره هوش پرندگان می‌دانیم از طوطی‌ها و کلاغ‌سانان آمده است. این شاهین‌ ها فرصت عالی برای مطالعه هوش و شناخت در طبیعت وحش را فراهم می‌کنند.»

محققان امیدوارند یافته‌های این پژوهش بتواند به رمزگشایی از راز تکامل توانایی حل مسئله در پرندگان کمک کند.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-163435

برچسب ها
نسخه اصل مطلب