جستجو
رویداد ایران > استان ها > از دوبرابر شدن کشت زرشک تا آغاز کاشت گندم و برداشت ذرت در جای جای فارس

خبرهای کوتاه حوزه کشاورزی فارس؛

از دوبرابر شدن کشت زرشک تا آغاز کاشت گندم و برداشت ذرت در جای جای فارس

همزمان با آغاز فصل زمستان، در نقاط مختلف استان فارس شاهد رویدادهایی در حوزه کشاورزی، از 2 برابر شدن کشت زرشک تا آغاز کاشت گندم و برداشت محصول ذرت، هستیم، رخدادهایی که نشان از تنوع آب و هوایی این خطه از ایران دارد.

مدیر جهادکشاورزی بیضاء به رشد 2 برابری تولید محصول زرشک در این شهرستان اشاره کرده و مدیر جهادکشاورزی قیروکارزین از آغاز کاشت گندم در مزارع آن شهرستان خبر داده و مدیر جهادکشاورزی کوار، اتمام برداشت ذرت در شهرستان تحت مدیریتش را یادآور شده است.

صدیقه مؤیدی مدیرجهادکشاورزی بیضاء اعلام کرد که امسال یک تن محصول زرشک در 6 هزارمترمربع از اراضی کشاورزی این شهرستان برداشت شده است که نشان از افزایش 2 برابری تولید این محصول دارد.

مؤیدی بابیان اینکه عملیات برداشت دستی محصول زرشک در شهرستان بیضاء اواخر آبان ماه انجام می‌شود، افزود: این محصول مقاوم به خشکی و کم‌آبی است و در شرایط خشک‌سالی نیز تولید محصول دارد.

به گفته وی؛ سودآوری درختچه‌های زرشک از سال پنجم کشت آن آغاز می‌شود و در زمین‌های کم‌بهره که امکان آبیاری برای سایر محصولات وجود ندارد زرشک می‌تواند بسیار به‌صرفه و سودآور باشد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این محصول ارزآور در صنایع دارویی کاربرد دارد و علاوه بر عرضه به‌صورت خام، کارگاه‌هایی در شهرستان بیضا به‌صورت سنتی درزمینهٔ تولید آب‌زرشک، مربا و لواشک و همچنین بسته‌بندی زرشک فعالیت دارد.

     آغاز کاشت گندم در قیروکارزین

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین نیز با اعلام اینکه عملیات کشت گندم از اواسط آبان ماه در این شهرستان آغاز شد و تا پایان آذرماه ادامه دارد، گفت: تاکنون در بیش از 750 هکتار از اراضی کشت گندم انجام‌شده است.

به گفته محمد حیدری ارقام چمران 2، سیروان، سارنگ، ترابی، تیرگان و مهرگان از عمده ارقام گندم کشت‌شده در قیروکارزین است و هر کیلوگرم از ارقام بذری به نرخ 20 هزار و 600 تومان در بین کشاورزان توزیع می‌شود.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 520 تن بذر اصلاح‌شده و 200 تن انواع کود شیمیایی بین کشاورزان قیروکارزین توزیع‌شده است.

حیدری یادآور شد: با توجه به اهمیت ضدعفونی بذور خودمصرفی و به‌منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های قارچی نظیر انواع سیاهک‌ها، کشاورزان در صورت استفاده از این نوع بذور نسبت ضدعفونی آن اقدام کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار از تولید ۳۰۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای در این شهرستان خبر داد.

تولید 300 هزار تن ذرت علوفه‌ای در کوار

مدیر جهادکشاورزی کوار نیز با اشاره به اینکه برداشت ذرت علوفه‌ای در این شهرستان از اوایل مهرماه آغاز شد و تا اواسط آبان ماه ادامه داشت، از تولید 300 هزارتن از این محصول در کوار خبر داد.

عبدالرسول جوکار با بیان اینکه این میزان محصول در سطح 5400 هکتار از مزارع کوار تولید شده است، مهم‌ترین ارقام ذرت تولیدشده در این شهرستان را شامل ماکسیما و 704 ذکر و اضافه کرد: با توجه به تعدد دامداری در سطح این شهرستان، تأمین ذرت علوفه‌ای به‌عنوان یکی از محصولات مهم در خوراک دام و طیور از اهمیت بالایی برخوردار است.

جوکار با بیان اینکه محصول تولیدشده علاوه بر تأمین نیاز شهرستان کوار به سایر شهرستان‌های استان نیز صادر می‌شود، گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون میزان 200 تن نهاده کشاورزی در این شهرستان توزیع شده است.

توزیع بیش از 200 تن نهاده کشاورزی در بوانات

سرپرست جهادکشاورزی بوانات نیز با اشاره به توزیع بیش از 200 تن نهادکشاورزی در این شهرستان بیان کرد: این میزان نهاده شامل 70 تن کود ازته، 15 تن کود پتاسه، 80 تن کود فسفاته و 41 تن بذر گواهی شده گندم از رقم پیشگام بود.

مجید صفری ضمن یادآوری اینکه نهاده‌های کشاورزی براساس سطح زیرکشت محصولات شتوی در اختیار کشاورزان منطقه قرار داده شد، گفت: عامل توزیع نهاده‌های کشاورزی در سطح شهرستان اتحادیه تعاون روستایی است و سهمیه هر کشاورز با ثبت اطلاعات در سامانه مدیریت داده‌های کشاورزی توسط مدیران هر پهنه انجام می‌شود.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بوانات افزود: کشاورزان پس از تائید اطلاعات سطح زیر کشت و محصول خود با صدور حواله الکترونیکی می‌توانند نسبت به دریافت نهاده مورد نیاز خود اقدام کنند.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب