جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > بندپایان منقرض‌شده‌ای که راز قارۀ گمشده را فاش می‌کنند

بندپایان منقرض‌شده‌ای که راز قارۀ گمشده را فاش می‌کنند

شاید تریلوبیت‌ها منقرض شده باشند، اما حتی فسیل آن‌ها ممکن است حاوی اطلاعات زیادی در مورد تاریخ سیاره ما باشد. مکان کشف آن‌ها ممکن است بتواند نشان دهد که قارۀ باستانی گوندوانا به طور دقیق‌تر شامل چه سرزمین‌هایی می‌شده است.

فرادید| شاید این تریلوبیت‌ها منقرض شده باشند، اما حتی فسیل آن‌ها ممکن است حاوی اطلاعات زیادی در مورد تاریخ سیاره ما باشد. در واقع، بندپایان باستانی نزدیک به نیم میلیارد سال پیش، از جمله ده گونه تازه کشف‌شده، احتمالاً کلید درک جایگاه تایلند در ابرقاره سابق گاندوآنا هستند. 

به گزارش فرادید، تریلوبیت‌ها موجودات دریایی منقرض‌شده با سرهای هلالی شکل هستند که از طریق پاهایشان نفس می‌کشند. یک تک‌نگاشت ۱۰۰ صفحه‌ای در یک مجله بریتانیایی جزئیات زیادی در مورد گونه‌های تازه کشف شدۀ این جانوران منقرض شده ارائه کرده است.

فسیل‌های تریلوبیت بین لایه‌های خاکستر سنگ‌شده در ماسه‌سنگ، محصول فوران‌های آتشفشانی قدیمی که کف دریا نشسته و لایه‌ی سبز رنگی به نام توف را شکل دادند، گیر افتاده‌اند. برخلاف برخی دیگر از انواع سنگ‌ها یا رسوبات، توف‌ها حاوی کریستال‌های زیرکون هستند، ماده‌ای معدنی که طی فوران تشکیل شده و مانند نام لایه سنگی که حاوی آن‌هاست، سخت هستند.

زیرکون از نظر شیمیایی هم پایدار است و هم در برابر گرما و آب و هوا مقاوم است، مانند فولاد سخت است و وقتی مواد معدنی موجود در انواع دیگر سنگ‌ها فرسایش یابند، باقی می‌ماند. درون این کریستال‌های زیرکون مرتجع، اتم‌های منفرد اورانیوم به تدریج تجزیه و به اتم‌های سرب تبدیل می‌شوند. 

نایجل هیوز از نویسندگان مشترک این تک‌نگاشت و استاد زمین‌شناسی می‌گوید: «ما می‌توانیم از تکنیک‌های ایزوتوپ رادیویی استفاده کنیم تا بفهمیم زیرکون چه زمانی تشکیل شده و در نتیجه سن فوران و همچنین فسیل را تعیین کنیم.» 

به ندرت می‌توان توف‌هایی از این دوره زمانی خاص، یعنی اواخر دوره کامبرین، بین ۴۹۷ تا ۴۸۵ میلیون سال پیش یافت. هیوز می‌گوید: «جاهای زیادی در سراسر جهان این را ندارند. این یکی از بدترین بازه‌های زمانی در تاریخ زمین است.» 

محل کشف فسیل

اگر محققان بتوانند توف‌های حاوی گونه‌های همنام او Tsinania sirindhornae را تاریخ‌گذاری کنند، می‌توانند بگویند گونه‌های نزدیک به Tsinania که در شمال و جنوب چین یافت شدند، تقریباً هم‌سن هستند. 

در نهایت، محققان احساس می‌کنند تصاویر دنیای باستان پنهان در فسیل‌هایی که یافتند، حاوی اطلاعات ارزشمندی است. 

هیوز می‌افزاید: «چیزی که ما اینجا داریم، تاریخچه تغییرات تکاملی همراه با انقراض‌هاست. زمین این تاریخ را برای ما ثبت کرده و ما خوش‌شانسیم که آن را داریم. هرقدر بیشتر از آن بیاموزیم، برای چالش‌هایی که امروزه روی زمین برای خودمان مهندسی می‌کنیم، آمادگی بیشتری خواهیم داشت.»

مترجم: زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-163203

برچسب ها
نسخه اصل مطلب