۱۵ بازی نسل قبل که هنوز از نظر گرافیکی خیرهکننده هستند
درحالی که مشکلات فنی در بازیهای امروزی چیز جدیدی نیست، مشاهدهی جهشهای گرافیکی همچنان جالب است. عناوینی مانند هورایزن فوربیدن وست، ریترنال و فورزا هورایزن 5 قدرت کنسولهای نسل فعلی را به وضوح نشان میدهند.
اما با نگاهی به بازیهای نسل قبلی، به ویژه برخی از آنها که برای نسل جدید ارتقا پیدا نکردهاند، متوجه میشویم که در کمال تعجب برخی از آنها همچنان در دایره رقابت با محصولات فعلی باقی ماندهاند. با ما همراه باشید تا به ۱۵ عنوان نسل هشتم که در این دسته قرار میگیرند نگاهی بیاندازیم.
Batman: Arkham Knight
چندسال در دست توسعه، دهها میلیون دلار هزینهی ساخت و توسعهی فاکس انجین، در نهایت چشمانداز کوجیما پروداکشنز را برای یک بازی مخفیکاری نسل بعدی به ارمغان آورد. Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain ممکن است ضعفهایی داشته باشد، اما نوآوری مکانیزمهای گیمپلی و قدرت بصری آن غیرقابل انکار است. همه نکات درمورد مدلسازیهای شخصیتها، از انیمیشن گرفته تا جزئیات ریز، عالی بود.
نورپردازی، بافتهای محیطی و بافت اشیا، دورنمایی و… همگی به بهترین شکل ممکن ترسیم شده بودند. با وجود همهی اینها بازی ۶۰ فریم بر ثانیه اجرا میشد، آن هم روی ایکس باکس وان و پلیاستیشن 4 با رزولوشن 1080p. واقعا که تجربهای دیوانهکننده و البته زیبا بود.
Red Dead Redemption 2
ماشین گیمز با بازی Wolfenstein: The New Order به موفقیت بزرگی دست یافت و یک بازی مبارزهای شوتر اول شخص سرعتی با ارزش تولید بالا خلق کرد. با این حال Wolfenstein 2: The New Colossus فراتر رفت.
همه چیز از طراحی کاتسینها و انیمیشنهای صورت تا بافتهای محیطی، نورپردازی و سایهها شاهد یک جهش قابل توجه در کیفیت بودند. اتمسفر رازآلود و طراحی محیط نیز تلاش زیادی را برای غوطهور شدن بازیکن در آینده دیستوپیایی بازی میکرد.
Dishonored 2
اشارات به مارتین لوتر کینگ بدون نام بردن از او یا اشاره به جنبش حقوق مدنی ایالات متحده، Detroit: Become Human را جدا از ادعاهای نگران کننده درمورد کوانتیک دریم، تبدیل به یکی از بهترین روایتهای این استودیو میکند. داستان سه ربات اندروید با نامهای کارا، مارکوس و کانر. درحالی که در آینده نه چندان دور زندگی میکنند و رفتار گونهی آنها همزمان کنجکاوی برانگیز و جذاب است.
همچنین شگفت انگیز است که جلوههای بصری، از بافتهای بینظیر و انیمیشنهای صورت گرفته تا طراحی محیطها چقدر خوب است. در گذر زمان، میتوانید همین جملات را راجع به بازیهای زیادی از کوانتیک دریم بگویید، اما Detroit: Become Human هنوز هم برای یک عنوان پلی استیشن 4، بیش از حد انتظار زیباست.
Middle-earth: Shadow of War
حتی بعد از این همه سال، Death Stranding ساختهی کوجیما پروداکشنز، همانقدر عجیب و غریب و نوآورانه است که در زمان عرضه بود. اگرچه یک نسخه پلیاستیشن 5 به همرا پورت رایانههای شخصی برای بازی عرضه شده، اما همچنان دیدن چنین گرافیکی در پلی استیشن 4 یک تجربهی سورئال است.
این بازی با رزولوشن 1080p و ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا میشد. همه چیز از جمله محیط و بازیگریها گرفته تا نورپردازی و تایمفال همچنان پر زرق و برق و شگفت انگیز است. این گواهی بر قدرت موتور بازیسازی دکیما است و ما نمیتوانیم صبر کنیم تا ببینیم Death Stranding 2 که روی سختافزاری مانند پلیاستیشن 5 درحال توسعه است، چه چیزهایی برای ارائه خواهد داشت.
Deus Ex: Mankind Divided
صحبتهای زیادی دربارهی نسخه دوم لست آف آس و گرافیک حیرتآور آن شده است که اتفاقا روی پلی استیشن 4 هم قابل بازی است. اما آنچارتد 4 مستحق یک اشارهی ویژه است.
این پایانبندی هیجان انگیز برای داستان نیتن دریک یکی دیگر از ماجراجوییهای فرنچایز در سرتاسر جهان با محیطهای نفسگیر، جزئیات خیره کننده با انیمیشنهای باور نکردنی و عملکردهای واقعبینانه و تخریب پذیری فوقالعاده را به ما ارائه میکند.
این نکته نیز قابل توجه است که با توجه به گسترش سطوح مختلف بازی و بزرگ شدن ابعاد آن، عملکرد فنی آن در بخش جزئیات، نورپردازی و سایهها همچنان بدون ایراد باقی میماند.
Resident Evil 2 Remake
عناوین یاکوزا پس از عرضهی یاکوزا 0 شهرت جهانی پیدا کردند. دنبالههای بعدی مانند Yakuza 6: The Song of Life نشان دادند که این فرنچایز تا چه حد در کیفیت بصری پیشرفت کرده است. این بازی روی موتور جدید دراگون ساخته شد که شامل ویژگیهایی مانند تخریب پذیری محیط و جابجایی بدون لودینگ بود.
استفاده از نورپردازی و بافتهای واقع گرایانه، در کنار شخصیتهای طراحی شده با انیمیشنهای عالی بدن و صورت، سبب میشود نسخه ششم یاکوزا همچنان در کنار عناوین امروزی مانند Lost Judgment و Yakuza: Like a Dragon حرفی برای گفتن داشته باشد.
Horizon: Zero Dawn
اگرچه این بازی حدودا توسط ۲۰ نفر توسعهدهندهی تیم نینجا تئوری ساخته شده است، اما سطح کیفیت بصری در Hellblade: Senua’s Sacrifice در حد یک بازی کلان بودجه است. موشن کپچر گسترده یکی از نقاط قوت اصلی بازی است و ملینا یورگنس در نقش Senua نقش آفرینی نفس گیری دارد.
با این حال شگفت انگیز است که این تیم تا کجا آنریل انجین 4 را برای ارائهی محیطهای پر جزئیات، بافتهای واقعگرایانه و جلوههای خیره کننده تحت فشار قرار دادهاند. با توجه به تیم کوچک سازنده، قطعا مقیاس بازی وسیع نیست، اما رسیدن به جزئیاتی که در اینجا مشاهده میشود، حتی در این ابعاد کاری دشوار است.
Gran Turismo Sport
قبل از اینکه Gran Turismo 7 ادعای تاج و تخت بازیهای شبیهسازی رانندگی را بکند (که روی پلی استیشن 4 هم قابل بازی است)، Polyphony Digital نمایشی خیره کننده از سخت افزار نسل قبلی در Gran Turismo Sport ارائه داده بود. پردازش مبتنی بر فیزیک و جزئیات بافتها برای خودروها و زمینهای مسابقه از همیشه واقعیتر بود.
منبع: ویجیاتو
منبع: faradeed-163236