به گزارش اکوایران، با وجود خبرهای خوب درباره رشد اقتصادی و کاهش تورم در سال 2023، نگرانی‎ها درباره رکود اقتصادی در میان کارشناسان، با کاهش زیادی روبه‌رو نشده است. حتی در آمریکا که در سال گذشته میلادی عملکرد قابل توجهی در رشد اقتصادی داشت، نمودار 11 نشان می‎دهد که میانگین تخمین کارشناسان حاکی از آن است که احتمال آغاز رکود در ایالات متحده طی 12 ماه آینده تقریبا 50 درصد است. این آمار تنها کمی پایین‎تر از پیش‌‎بینی 65 درصدی است که در اواخر سال 2022 اعلام شده بود و بسیار بالاتر از پیش‎بینی 15 درصدی گلدمن ساکس است. پیش‌تر، اقتصاددان‎‌های گلدمن ساکس در اواخر سال 2022 اعلام کرده بودند که احتمال وقوع رکود در اقتصاد آمریکا 35 درصد است.

چهار دلیل درباره خوش‎بینی گلدمن ساکس نسبت به رشد اقتصادی وجود دارد.

نخستین دلیل، چشم‌انداز مثبت این شرکت مالی درباره افزایش رشد درآمد خالص در محیطی همراه با تورم پایین‌تر و بازار کار قوی است. اگرچه این شرکت آمریکایی انتظار دارد که سرعت رشد درآمد خالص در آمریکا کاهش یابد و از 4 درصد در سال 2023 به 2/75 درصد در سال 2024 برسد، این میزان هنوز هم برای حمایت از مصرف و رشد تولید ناخالص داخلی به میزان دست‌کم 2 درصد کافی خواهد بود. در همین حال، منطقه یورو و بریتانیا تا پایان سال 2024 شاهد افزایش بالای سرعت رشد درآمد خالص خواهند بود و این افزایش حدود 2 درصد برآورد شده است (نمودار 13).

سومین دلیل این است که پیش‌بینی می‌شود روند تولید در سال 2024 در مقایسه با سرعت کمتر آن در سال 2023 بهبود یابد. کاهش سرعت تولید در سال جاری میلادی با ترکیبی از چالش‎ها مانند چرخش هزینه‌ها به سوی خدمات به جای کالاها، بحران انرژی در اروپا، اصلاح روند تولید کالاها به دلیل مازاد تولید در سال 2022 و بهبود کندتر از حد انتظار در تولید چین بوده است. با این حال، تأثیر این چالش‌ها در سال آینده میلادی کاهش خواهد یافت. با بازگشت الگوهای مخارج به حالت عادی، تثبیت تولید اروپا و تثبیت تعادل کالاها در مقایسه با کل اقتصاد، پیش‌بینی می‌شود که تولید به سطح معمولی‌تر بازگردد (نمودار 15).

چشم‌انداز اقتصاد جهان (قسمت دوم)؛ مرحله پایانی تورم

چشم‌انداز اقتصاد جهان (قسمت اول)؛ مقاومت شگفت‌‌انگیز اقتصاد جهانی​