جستجو
رویداد ایران > استان ها > وابستگی 88 درصد فارس به منابع آب زیرزمینی/فاضلاب تولیدی 47 درصد جمعیت فارس تصفیه می‌شود

مدیرعامل آبفای فارس مطرح کرد:

وابستگی 88 درصد فارس به منابع آب زیرزمینی/فاضلاب تولیدی 47 درصد جمعیت فارس تصفیه می‌شود

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس با بیان اینکه طی دوسال اخیر، شتاب توسعه زیرساخت‌ها در این استان بیشتر شده خاطرنشان کرد که هنوز 88 درصد نیاز آبی مردم فارس از محل منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود اما تلاش برای کاهش این وابستگی، با راهکارهای مختلف تداوم دارد.

علی‌جان صادق‌پور در گفت و گو با خبرنگاران، به تشریح آخرین وضعیت شبکه تامین و توزیع آب بهداشتی و همچنین شبکه‌های جمع‌آوری و تصفیه‌خانه‌های آب در فارس پرداخت.

صادق‌پور گفت: در زمینه تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای نقاط شهری و روستایی فارس، با توجه به گستردگی این استان و پراکندگی روستاها و شهرها، از منابع مختلف منجمله 1400 حلقه چاه، چشمه و قنات استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس با اشاره به کمتر بودن تعرفه‌های آب روستایی و شهر‌های کوچک نسبت به شهر‌های بزرگ و هزینه چند برابری آنها گفت: از نظر تامین منابع مالی جاری به ویژه نگهداری تاسیسات، پرداخت هزینه‌های جاری پرسنل و شرکت‌های خدماتی شرکت آب و فاضلاب با چالش‌های خاص خود مواجه هستیم.

صادق‌پور اضافه کرد: علاوه بر تامین آب، اجرای شبکه‌های جمع آوری، انتقال و تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب شهر‌ها و روستا‌های استان نیز در شمار وظایف شرکت آبفای فارس است که در این حوزه هم اقدمات مثبتی به ویژه طی دو سال اخیر انجام شده است.

وی همچنین از رشد 57 درصدی ظرفیت تصفیه خانه‌های استان طی دو سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: بیش از 47 درصد جمعیت روستایی و شهری فارس تحت پوشش این تصفیه‌خانه‌ها قرار دارند.

پوشش 99 درصدی آب شرب سالم برای جمعیت شهری فارس

مدیرعامل شرکت آبفای فارس ادامه داد: خوشبختانه نزدیک به حدود 85 درصد جمعیت روستایی و 99 درصد جمعیت شهری از نعمت آب شرب سالم برخوردار هستند.

صادق‌پور در بخشی از این مصاحبه اعلام کرد که نزدیک به 200 پروژه بزرگ با اعتباری بالغ بر 4 هزار میلیاد تومان طی دو سال گذشته توسط شرکت آب و فاضلاب فارس اجرایی شده است.

اضافه شدن ظرفیت‌های جدید به تصفیه فاضلاب فارس

وی خاطرنشان کرد: در حالی‌که تا دو سال پیش تنها شش تصفیه‌خانه فاضلاب داشتیم، اما در این مدت 5 تصفیه‌خانه فاضلاب دیگر به مجموعه تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان اضافه شده است، تا دهه فجر امسال نیز تصفیه خانه داراب و امیرآباد کافتر شهرستان اقلید به بهره‌برداری می‌رسد؛ تصفیه‌خانه سپیدان هم در نیمه اول سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. عملیات اجرایی تصفیه‌خانه فاضلاب شهر فیروزآباد نیز آغاز شده و عملیات اجرایی دو تصفیه خانه فسا و نی‌ریز هم به زودی آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس عنوان کرد: با اجرای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در دست اجرا، نزدیک به 25 درصد جمعیت استان تحت پوشش طرح جمع آوری و تصفیه بهداشتی فاضلاب قرار می‌گیرند.

سامانه 122 در اکثر استان‌ها محقق شد

صادق‌پور همچنین با اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم، ایجاد و توسعه زیرساخت‌ به ویژه در بحث تامین آب است، به ارائه خدمات در راستای تکریم ارباب رجوع و ارتقاء کیفیت خدمات نیز اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین راهکار‌های کیفیت مطلوب ارائه خدمات به مردم، اطلاع از نظر مردم و ارتباط مشترکین با شرکت آبفاست که این مهم توسط سامانه 122 در اکثر استان‌ها محقق شده است.

پاسخگویی به 34 هزار تماس از طریق سامانه 122

مدیرعامل شرکت آبفای فارس که این سامانه را حرکت رو به جلویی در استان می‌داند، گفت: از دو سال پیش 5 شهرستان داراب، مرودشت، کازرون، جهرم و فسا مجهز زیرپوشش سامانه 122 به صورت متمرکز قرار گرفتند که اکنون به 19 شهرستان رسیده است.

صادق‌پور اضافه کرد: نزدیک به 34 هزار تماس از طریق سامانه 122 در این 5 شهرستان طی دو سال گذشته برقرار شده است. تعداد 200 هزار پیام صوتی نیز از همین سامانه برای مشتریان ما مبنی بر وصول مطالبات، و دیگر پیام‌های ارتباطی و موضوعی ارسال شده است.

وی؛ تعداد تماس‌های برقرار شده در نیمه نخست امسال در این 5 شهرستان در خصوص حوادث و اتفاقات حوزه آبفا را 2500 مورد اعلام کرد. برنامه‌ریزی شده تا پایان سال 1403 کل استان فارس زیرپوشش خدمات سامانه 122 قرار گیرد.

صادق‌پور افزود: همچنین دسترسی‌ها به کل مشخصات پروژه‌ها و مسیر اجرای پروژه‌ها از بستر JIS در دستور کار قرار گرفته است. برداشت مختصات تاسیسات شامل انشعابات، خطوط اصلی و فرعی، تصفیه‌خانه‌های فاضلاب و دگر موارد از طریق این سامانه انجام می‌شود.

وی گفت: نزدیک به 1800 باب مخزن و یک هزار و 400 حلقه چاه، چشمه و قنات داریم که در شهر‌ها و روستا‌ها پراکنده شده‌اند که میزان برداشت و ورود آن‌ها از طریق این سامانه امری ضروری است.

سامانه‌های تله‌متری ‌در دست اجرا قرار گرفت‌

مدیرعامل شرکت آبفای فارس با بیان اینکه استفاده از سامانه‌های تله‌متری نیز در دو بحث نرم افزاری و سخت افزاری در دست اجرا قرار گرفته، عنوان کرد: در این بستر نیز امکان اینکه کل تاسیسات و خروجی آن‌ها را ببینیم و به صورت سیستماتیک کنترل کنیم و فرمان دهیم، فراهم می‌شود.

صادق‌پور همچنین به مصوبات آبفای فارس در دور اول سفر ریاست جمهوری و هیات دولت به استان فارس اشاره و در این خصوص گفت: 5 مصوبه داشتیم که کمتر از یکسال از انجام آن سفر به طور 100 درصد اجرایی شدند. تصفیه خانه کازرون، آبرسانی به مجموعه‌ای در استهبان، آبرسانی به ریزآب، آبرسانی به شرق مرودشت و آبرسانی به منطقه سرچهان و کره‌ای از جمله این مصوبات بود.

هزار میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به روستا‌های فارس

مدیرعامل آبفای فارس ادامه داد: در دور سفر رئیس جمهور نیز پیشنهاداتی مطرح شد که منتظر ابلاغ نهایی آن‌ها هستیم، هزار میلیارد تومان اعتبار برای آبرسانی به روستا‌های فارس و تکمیل طرح فاضلاب شش شهر استان با همکاری بانک توسعه اسلامی از جمله این پیشنهادات است.

وی با بیان اینکه تقریبا 88 درصد منابع تامین آب شهر‌ها و روستا‌های استان از طریق منابع آب‌های زیر زمینی است، عنوان کرد: سد رودبال که یکی از این منابع بود و 50 روستا و 8 شهر استان را پوشش می‌داد، در سال گذشته به دلیل کاهش نزولات آسمانی و فرار آب از سد، از دست دادیم و با اقدامات گسترده توانستیم با حفر، کف شکنی و مهندسی مجدد حدود 30 حلقه چاه، حجم آب از دست رفته را جبران کنیم که در شمار یکی از موفق‌ترین پروژه‌ها بود.

صادق‌پور با بیان اینکه انتقال آب از خلیج فارس توسط بخش خصوصی، انتقال آب از سد سلمان فارسی به تعدادی از شهر‌های جنوبی و دیگر نقاط استان نیز در دستور کار قرار گرفته، اعلام کرد: طرح جایگزینی آب زیر‌زمینی با آب‌های سطحی در عمده نقاط جمعیتی روستا‌ها و شهر‌های استان لحاظ شده که در آینده اجرایی می‌شود.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب