به گزارش اکوایران، براساس گزارش اتاق ایران از فعالیت لجستیک در کشور، سهم ارزش افزوده فعالیت لجستیک از تولید ناخالص داخلی از سال ۸۳ تا ۹۹ روند صعودی را طی کرده است. طبق آمارها بیشترین سهم حمل‌و‌نقل کشور را شیوه جاده‌ای و کمترین را شیوه ریلی به خود اختصاص دادند.

مرکز پژوهش‌های اتاق ایران گزارشی از خدمات لجستیک کشور ارائه داده و به بررسی اهمیت فعالیت لجستیک و سهم آن در اقتصاد ایران پرداخته است.

فعالیت لجستیک ترکیبی از چند فعالیت خدماتی از جمله حمل‌و‌نقل، انبارداری و فعالیت اطلاعات است. در حقیقت فعالیت لجستیک حلقه واسط میان مشتریان و تامین‌کنندگان است. بر اساس مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف، حمل و نقل ۶۲ درصد ، نگهداری موجودی و انبار ۳۲ درصد و مدیریت ۴ درصد سهم هزینه‌های لجستیک را تشکیل می‌دهند.

فعالیت لجستیک بخش حیاتی از اقتصاد ملی بوده و میزان توسعه اقتصادی یک کشور به توسعه آن وابسته است. در کشور‌های در حال توسعه هزینه لجستیک بخش مهمی از هزینه‌ بخش‌هایی نظیر کشاورزی، صنعت و خدمات را تشکیل می‌دهد. زیرا کشور‌های در حال توسعه اغلب در حال صادرات کالاهای حجیم و مواد اولیه به کشور‌های دوردست هستند که باعث می‌شود هزینه حمل و نقل آن‌ها بالا باشد. هر اندازه یک کشور بتواند هزینه‌های حمل و نقل خود را کاهش دهد می‌تواند رقابت خود را در بازارهای جهانی بالا ببرد.

یکی از مهمترین شاخص‌هایی که می‌تواند اهمیت لجستیک را در کشورها نشان دهد سهم هزینه لجسیتیک است. سهم هزینه لجستیک از نسبت ستانده لجستیک به کل تولید ناخالص داخلی بدست می‌آید. این سهم در کشورهای بزرگ عددی بین ۸ تا ۱۸ درصد است.