جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > هوش مصنوعی نوشته‌های باستانی یک طومار «زغال‌شده» را خواند!

هوش مصنوعی نوشته‌های باستانی یک طومار «زغال‌شده» را خواند!

محققان از هوش مصنوعی برای خواندن نخستین واژه از متن یک طومار زغال شده از شهر رومی هرکولانیوم استفاده کرده‌اند؛ شهری که دو هزار سال قبل زیر خاکستر آتشفشان مدفون شد.

فرادید| محققان از هوش مصنوعی برای خواندن نخستین واژه از متن یک طومار سوخته مربوط به شهر رومی باستانی هرکولانیوم استفاده کردند؛ شهری که با فوران آتشفشانی سال ۷۹ پس از میلاد زیر خاکستر دفن شد.

به گزارش فرادید، این فاجعه به ظاهر طومار را برای همیشه از بین برده بود، اما حالا نزدیک به ۲۰۰۰ سال بعد، محققان با استفاده از هوش مصنوعی و نگاه دقیق به بقایای زغال شده و آسیب پذیر، نخستین واژه از یکی از متون این طومار را خوانده اند. 

چالش وزوو مسابقه‌ای است با ۱ میلیون دلار جایزه برای کسانی که بتوانند از فناوری مدرن برای رمزگشایی واژگان این طومارها استفاده کنند. بخشی از این جایزه به یک دانشجوی ۲۱ساله دوره لیسانس دانشگاه نبراسکا به مبلغ ۴۰۰۰۰ دلار اهدا شد؛ به عنوان نخستین فردی که توانست واژه‌ای را از یکی از طومارهای باستانی هرکولانیوم بخواند. 

بخش‌هایی از کتاب «درباره طبیعت» که توسط خود اپیکور نوشته شده و آثاری از فیلسوف کمتر شناخته شده‌ای به نام فیلودموس در موضوعاتی مانند رذایل، موسیقی، بلاغت و مرگ در این بین وجود دارد. گفته می‌شود که ممکن است این کتابخانه روزگاری مجموعه کاری او بوده باشد، اما بیش از ۶۰۰ طومار که بیشتر آن‌ها در کتابخانه ملی ناپل و تعداد انگشت شماری در بریتانیا و فرانسه نگهداری می‌شوند، دست نخورده و باز نشده باقی مانده‌اند و ممکن است پاپیروس‌های بیشتری هنوز در طبقات پایین ویلا باشند که هنوز حفاری نشده‌اند. 

سیلز و تیمش سال‌ها وقت صرف توسعه روش‌هایی برای «باز کردن» لایه‌های نازک محو شده با استفاده از اسکن‌های توموگرافی کامپیوتری اشعه ایکس (CT) و تجسم آن‌ها به‌عنوان مجموعه‌ای از تصاویر مسطح کردند.

در سال ۲۰۱۹، او دو طومار دست نخورده را از انستیتو فرانسه در پاریس به منبع نور الماس، یک مرکز اشعه ایکس سنکروترون نزدیک آکسفورد، انگلستان برد تا آن‌ها را با بالاترین وضوح (۴ تا ۸ میکرومتر در هر عنصر تصویر سه بعدی یا وُکسِل) اسکن کند. 

با این حال، خواندن طومارهای دست نخورده همچنان یک کار بزرگ بود، بنابراین تیم تحقیق تمام اسکن‌ها و کدهای خود را برای عموم منتشر کرد و چالش وزوو را راه انداخت. آخرین مهلت دریافت جایزه بزرگ ۳۱ دسامبر است و سیلز این روحیه را «خوش بینی افسارگسیخته» توصیف می‌کند. برای مثال، فاریتور مدل‌های خود را در بخش‌های دیگر طومار اجرا کرده است و در حال رویارویی با کاراکترهای بیشتری است.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-156795

برچسب ها
نسخه اصل مطلب