جستجو
رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > هوش مصنوعی ساعات کار هفتگی را به ۳.۵ روز کاهش می‌دهد

هوش مصنوعی ساعات کار هفتگی را به ۳.۵ روز کاهش می‌دهد

مدیرعامل جی‌پی‌مورگان پیش‌بینی کرد که نسل آینده کارکنان به لطف هوش مصنوعی ۳.۵ روز در هفته کار می‌کنند.

فردای اقتصاد - مدیرعامل جی‌پی‌مورگان پیش‌بینی کرد که نسل آینده کارکنان به لطف هوش مصنوعی ۳.۵ روز در هفته کار می‌کنند. 
جیمی دیمون مدیرعامل و رییس‌هیات مدیره جی‌پی‌مورگان که همواره معتقد به سخت کار کردن و مستقر بودن در محل کار معتقد بوده در گفت وگو با بلومبرگ گفت که هزاران کارمند جی‌پی‌مورگان هم اکنون هم از هوش مصنوعی برای پیش‌برد کارهایشان استفاده می‌کنند و این ارزش بالایی برای این شرکت ایجاد کرده است. 
به گفته دیمون هوش مصنوعی باعث از بین رفتن شغل‌های زیادی خواهد شد اما تکنولوژی همواره باعث ایجاد شغل‌های جدیدی می‌شود. 

دیمون در ماه آوریل گذشته در نامه‌ای به سهامداران شرکت هوش مصنوعی را برای موفقیت آینده جی‌پی‌مورگان حیاتی خواند. بخش اصلی نامه او درباره استفاده از تکنولوژی های جدید در این نهاد مالی بود. 

دیمون علاوه بر اینکه پیش‌بینی کرده روزهای کاری از پنج به سه و نیم روز در هفته کاهش پیدا می‌کند همچنین پیش‌بینی کرده که کارکنان در آینده می‌توانند تا ۱۰۰ سال عمر کنند. 

گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده نزدیک به ۳۰۰ میلیون شغل به دلیل رشد تکنولوژی از بین خواهند رفت و گفته شده یک چهارم کارکنان آمریکایی نسبت به جایگزینی شغلشان در آینده توسط هوش مصنوعی نگران هستند. 

اما پیشرفت‌های فناوری چیزی است که جوامع قبلا هم با آن دست و پنجه نرم‌ کرده‌اند و به گفته دیمون با کمک هوش مصنوعی و مدل زبان‌های بزرگ (LLM) فرصت‌های زیادی برای بهبود استانداردهای زندگی وجود دارد. 

کاهش زمان کاری کارکنان به لطف تکنولوژی چیزی است که پیش از این در گزارشی از سوی مکنزی هم عنوان شده بود. بنا بر گزارش مکنزی هوش مصنوعی مولد و سایر فناوری‌های نوظهور پتانسیل خودکارسازی وظایفی را برعهده دارند که در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد از زمان کارمندان را به خود اختصاص میدهند و هر سال بین ۲.۶ تا ۴۴ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی اضافه میکند. 

مدیرعامل جی پی مورگان و شرکت مکنزی نخستین اولین کسانی نیستند که پیش‌بینی کاهش زمان کاری در طول هفته را مطرح کرده‌اند. جان مینارد کینز اقتصاددان مشهور در مقاله‌ای در سال ۱۹۳۰ گفت که با رشد بهره‌وری  احتمالا نوه‌هایش ۱۵ ساعت در هفته کار خواهند کرد. متوسط زمان کاری در کشوری چون بریتانیا امروز ۳۶.۴ ساعت در هفته است. 

همچون بسیاری از مدیران ارشد و شخصیت‌های مشهور جیمی دیمون نیز از جنبه‌های منفی تکنولوژی آگاه است و در مصاحبه خود به آن اشاره می‌کند.اشخاصی چون استیو وزنیاک هم‌بنیانگذار اپل و بیل‌گیتس هم بنیانگذار مایکروسافت از آن جمله‌اند. دیمون معتقد است: فناوری کارهای باورنکردنی برای بشر انجام داده است اما همچنان هواپیماها سقوط می‌کنند، داروها مورد سواستفاده قرار می‌گیرند و نکات منفی هم پیرامون این فضا وجود دارد. 

دیمون گفت: یکی از بزرگترین نقاط منفی هوش مصنوعی این است که توسط افراد بد برای انجام کارهای بد استفاده شود مثلا در جنگ‌های سایبری. 

دیمون همانند سم آلتمن هم‌بیانگذار OpenAI ابراز امیدواری می‌کند که شاهد معرفی ویژگی‌های محافظتی به این بخش باشد هرچند این موضوع ممکن است مدتی طول بکشد تا به نتیجه برسد چون این فناوری نسبتا جدید است. 

منبع: fardayeeghtesad-30277

برچسب ها
نسخه اصل مطلب