جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > Gripen؛ قابلیت‌های جذاب جنگنده سوئدی که اوکراین در انتظار تحویل گرفتن آن‌هاست

Gripen؛ قابلیت‌های جذاب جنگنده سوئدی که اوکراین در انتظار تحویل گرفتن آن‌هاست

گریپن یک جنگنده عالی است که به بازسازی نیروی هوایی اوکراین در کنار خطوط ناتو کمک خواهد کرد. یک جنگنده با عملکرد بالا که به اکثر سلاح‌های ناتو دسترسی دارد، گزینه بسیار مناسبی بوده و ترفند‌هایی در آستین خود دارد، مانند موشک Meteor که حتی F – ۱۶ هم نمی‌تواند آن‌ها را داشته باشد.

نیروی هوایی قدیمی و آنتیک اوکراین ممکن است به زودی جت‌های جنگنده‌ای را از یک منبع غیرمحتمل دریافت کند: سوئد.

به گزارش روزیاتو، سوئد، جدیدترین عضو ناتو، به عنوان بخشی از تلاش برای گسترش توانمندی‌های ارتش اوکراین، به دنبال انتقال برخی از جنگنده‌های ساخت خود به این کشور است. این جت کم‌تر شناخته شده یکی از معدود جت‌های ساخته شده در اروپا و خارج از ناتو است و برای دفاع از سوئد در برابر حمله دشمن طراحی شده است.

به طور کلی گریپن بسیار شبیه به جنگنده ف F – ۱۶ C فالکون آمریکایی است. هر دو ۴۹ فوت (حدود ۱۵ متر) طول دارند، شعاع عملیاتی ۵۰۰ مایل (۸۰۰ کیلومتر)، سرعت حداکثری ۲ ماخ و سقف سرویس ۵۰ هزار پایی دارند. از نظر عملکرد، گریپن مانند یک F – ۱۶ با کمی محموله تسلیحاتی سبک‌تر است.

این دو هواپیما مجموعه سلاح‌های مشابهی دارند، در شرایطی که هر کدام قادر به حمل موشک هوا به هوای میان برد AIM – ۱۲۰ AMRAAM، موشک هوا به هوای کوتاه برد Sidewinder، بمب هدایت شونده جی پی اس JDAM، بمب هدایت شونده لیزری Paveway و موشک‌های هوا به زمین AGM – ۶۵ Maverick هستند.

نقطه برتری جنگنده گریپن این است که می‌تواند موشک هوا به هوای دارای موتور رمجت Meteor را حمل کند که سریع تر، پیشرفته‌تر و برد بیشتری نسبت به AMRAAM آمریکایی دارد. گریپن یکی از معدود هواپیما‌های جنگنده‌ای است که به جنگ با مادر طبیعت رفته است. در سال ۲۰۱۸، یک جفت گریپن سوئدی در تلاش برای خاموش کردن یک آتش سوزی از طریق از بین بردن منبع اکسیژن، بمب‌های هدایت لیزری را روی یک آتش سوزی جنگل انداختند.

یکی از مزیت‌های اصلی گریپن این است که پرواز کردن با آن ارزان است. هزینه پرواز جت گریپن سی به طور متوسط ۹،۹۲۲ دلار در ساعت است که بسیار ارزان‌تر از سایر جت‌های غربی است. در مقایسه، پرواز با F – ۱۶ C در هر ساعت ۲۶،۹۲۷ دلار و F – ۳۵ در هر ساعت ۴۱،۹۸۶ دلار هزینه دارد.

در حالی که این رقم ممکن است در مقایسه با هزینه یک فروند هواپیما عددی بی اهمیت به نظر برسد، اما در دراز مدت بسیار قابل توجه است و در طول دهه‌ها هزینه هر ساعت پرواز می‌تواند بسیار بیشتر از هزینه خود هواپیما باشد. بیش از ۸،۰۰۰ ساعت پرواز – طول عمر تخمینی هر دو هواپیما – یک گریپن ۷۹.۲ میلیون دلار هزینه اضافی خواهد داشت، در حالی که این هزینه برای F – ۳۵ عدد سرسام آور ۳۳۵ میلیون دلار است. این موضوع برای کشور‌هایی با بودجه‌های کمتر مانند اوکراین اهمیت زیادی دارد.

گریپن یک جنگنده عالی است که به بازسازی نیروی هوایی اوکراین در کنار خطوط ناتو کمک خواهد کرد. یک جنگنده با عملکرد بالا که به اکثر سلاح‌های ناتو دسترسی دارد، گزینه بسیار مناسبی بوده و ترفند‌هایی در آستین خود دارد، مانند موشک Meteor که حتی F – ۱۶ هم نمی‌تواند آن‌ها را داشته باشد. تنها مساله‌ای که در مورد آن‌ها وجود دارد این است که اوکراین در بهترین حالت می‌تواند انتظار دریافت تنها ۱۴ تا ۱۶ فروند هواپیما را داشته باشد

منبع: fararu-666989

برچسب ها
نسخه اصل مطلب