وی ادامه داد: «این فیلم چند قصه دارد که در هم تنیده شدهاند و درباره جهانهای موازی هستند. این را هم باید بگویم که ایده «تعارض» را میخواستم در فیلم قبلی ام با نام «روایت ناپدید شدن مریم» پیاده کنم که به دلایلی نشد اما بعد از آن تصمیم گرفتم ایدهای را که سالها در ذهنم بود، به صورت مستقل پیاده کنم. البته ابتدا هیچ قصهای نداشتم و تنها فرم آن را میدانستم اما برای همین منظور هم از ۲ مقولهای که همیشه در ذهن داشتم استفاده کردم؛ یکی جهان موازی بود و دیگری شعر «بمیرید بمیرید» مولانا بود که من خیلی به این شاعر علاقه دارم. این دو موضوع الهام بخش من بودند از همین رو قصه شکل گرفت و شروع به نگارش فیلمنامه کردم. چیزی حدود یک سال تحقیقات «تعارض» طول کشید ضمن اینکه در این مدت من چیزی حدود ۱۲۰ فیلم با مقوله جهانهای موازی دیدم و ۲ سال هم نگارش فیلمنامه طول کشید.»
لطفی تأکید کرد: «ما چه در بحث جشنواره و چه در بحث صدور مجوزها و اکران هنوز در دهه شصت سیر میکنیم یعنی همان فرم و سیستمی اجرا میشود که در آن زمان وجود داشت. به نظرم بحث پروانه ساخت ویدیویی و سینمایی یکی از غلطترین مباحث است چراکه امروزه هیچ فیلم کوتاه و آماتوری با دوربین ویدیویی و هیچ فیلم بزرگ سینمایی با نگاتیو فیلمبرداری نمیشود در حال حاضر همه فیلمها به صورت دیجیتال فیلمبرداری میشود و کیفیت خود فیلم است که نشان میدهد یک فیلم قرار است در هنر و تجربه اکران شود، در تلویزیون پخش شود، نمایش گسترده داشته باشد و یا برود در کمد من.»
کارگردان «تعارض» ادامه داد: «از وقتی هم که هنر و تجربه ایجاد شد این مشکل به وجود آمد و این فقط مربوط به جشنواره نمیشود بلکه به جشن خانه سینما، عضو شدن در صنفهای مختلف، سابقه کار و... هم مربوط میشود و همه این ها، مشکلات و معضلاتی است که پروانه ساخت ویدویی و سینمایی به وجود آورده است که جشنواره فیلم فجر یکی از آنهاست ولی چون در جشنواره فجر بیشتر به این موضوع توجه میشود این موضوع برجستهتر میشود. این در حالی است که این مشکل همواره در همه مقاطع و جاهای مختلف وجود دارد.»
لطفی در پایان گفت: «این تنها فیلم جشنواره امسال است که به صورت سیاه و سفید نمایش داده میشود و به نظر من یکی از ویژگیهای فیلم است و این نوع نمایش دلیل دارد. به طور کلی هر عنصر و فرمی که در فیلم استفاده میشود دلیلی دارد و به صرف فرم بودن آن، در فیلم استفاده نمیشود، از آنجایی که دوربینهای مدار بسته و هم «سیاه و سفید بودن» در فیلم ما هویت دارد از همین رو این موارد در خدمت فیلم هستند.»