جستجو
رویداد ایران > استان ها > گلستان > گلستان جزو پنج استان برتر دارای تعاونی فعال صادرات‌ محور در کشور است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان:

گلستان جزو پنج استان برتر دارای تعاونی فعال صادرات‌ محور در کشور است

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گلستان گفت: این استان شمالی جزو پنج استان نخست کشور در حوزه تعاونی صادرات‌ محور است.

حسینعلی خواجه‌مظفری در نشست خبری به مناسبت هفته تعاون اظهار کرد: در پایان سال ۱۴۰۱، ۲۲ میلیون و ۹۹۵ هزار دلار توسط ۴۲ شرکت تعاونی ، محصولات تولیدی استان را صادر کرده اند.

وی بیان کرد: گلستان جزو پنج استان برتر تعاونی‌های فعال و پنج استان اول به لحاظ صادرات محور بودن تعاونی‌ها در کشور است.

وی بیان کرد: محصولات صادراتی میگو، روغن زیتون، انواع ماسک، فرش و صنایع دستی، فرآوری پای مرغ، انواع مصنوعات چرمی، صنایع چوب و نخ و بازیافت از جمله محصولات صادراتی شرکت های تعاونی استان گلستان به شمار می رود .

خواجه‌مظفری تصریح کرد: بازار صادرات شرکت‌های تعاونی استان گلستان شامل کشورهای ترکمنستان، عراق، روسیه، ارمتستان، چین، ترکیه، افغانستان، قزاقستان، امارات، قطر، آلمان و پاکستان است.

وی حضور هفت شرکت تعاونی صادرات محور این استان در نمایشگاه «کازان» روسیه، استقرار و فعالیت دبیرخانه تعاون کشور در استان طی آینده نزدیک، هدفگذاری سالانه صادرات کالا برای شرکت‌های تعاونی، حمایت از شرکت‌های تعاونی دانش بنیان و فعالیت هفت شرکت تعاونی در این حوزه را از جمله دستاوردهای ۲ سال اخیر در استفاده از این ظرفیت برای توسعه اقتصادی استان برشمرد.

وی با اشاره به این که در کل کشور ۱۲۵ تعاونی دانش‌بنیان فعال است، ادامه داد: از مجموع کل تعاونی‌های فعال استان، هفت تعاونی در فعال در حوزه دانش‌بنیان داریم و در حال رایزنی برای ایجاد ۲ تعاونی دیگر در این حوزه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ۲ تعاونی دارای خلاقیت هم در استان ثبت شده و تعاونی‌های دانش‌بنیان استان، بیشتر صادرات محور هستند.

وی به اجرای طرح کالابرگ یارانه‌ای و خرید از فروشگاه‌های طرف قرار داد در استان اشاره کرد و گفت: تاکنون ۴۶ هزار خانوار یارانه‌بگیر این استان از این طرح استقبال کرده‌اند.

به گفته وی طرح کالابرگ به تمامی خانوارهای دهک‌های اول تا سوم همراه با خانوارهای زیرپوشش نهادهای حمایتی امداد و بهزیستی اختصاص دارد.

وی یادآور شد: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مردم استان در مجموع در تعاونی‌های استان عضویت دارند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان گفت: در استان ۱۳ تعاونی مرزنشین فعال با عضویت ۲۰۰ هزار نفر داریم و تعدادی نیز غیرفعال هستند که با تاکید استاندار، تلاش داریم آنها را در بحث معیشت مردم مرزنشین فعال کنیم.

خواجه‌مظفری بیان کرد: تعاونی‌های استان در پنج ماه نخست سال جاری هفت میلیون و ۹۵۰ هزار دلار صادرات از طریق تعاونی‌های استان انجام شد که این میزان سال گذشته در همین بازه زمانی ۶ میلیون و ۳۲۵ هزار دلار بود.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب