جستجو
رویداد ایران > استان ها > گلستان > تصویب اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی به نفع بساز و بفروش‌‏ها است

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

تصویب اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی به نفع بساز و بفروش‌‏ها است

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کارگری و استادکاران ساختمانی گلستان گفت: تصویب اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی به نفع بساز و بفروش‌‏ها است و معتقدیم مجلس در حق کارگران ساختمانی بسیار بی‏‌مهری کرده است.

علی اصغر دهسنگی در گفت وگو با ایلنای گلستان اظهار کرد: کارگران ساختمانی با دستمزدهای بسیار کم زندگی می‌‌کنند. اغلب این افراد بیمه ندارند در حالیکه بیمه ابتدایی‌ترین و حداقلی‎ترین حق آنها است. متاسفانه تاکنون نمایندگان مجلس نیز در حمایت از این قشر اقدام عملی انجام ندادند.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر طرح جدید اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی در مجلس تصویب شد که تصویب آن بیشتر به نفع بساز و بفروش‌‌ها است.

دهسنگی بیان کرد: ساخت مسکن  از پایه‌های اصلی اقتصاد کشور است و کارگران ساختمانی از بازوان ساخت مسکن در صنعت ساختمان  محسوب می‌شوند. متاسفانه کارگران در زمینه بیمه از سمت مسئولین و نمایندگان مجلس هیچ حمایتی نشدند.

وی افزود: در حال حاضر ۸ هزار کارگر ساختمانی در استان بیمه ندارند و بلاتکلیف و در صف انتظار هستند.

وی بیان کرد: در مورد بیمه کارگران ساختمانی یک طرح کارشناسی شده در کمیسیون اجتماعی مجلس بررسی شد و به صحن مجلس رفت اما در کمال ناباوری نمایندگان مجلس این طرح که به خوبی بررسی شده بود را رد کردند و همان طرح سال ۱۳۹۳ را با هفت ونیم درصد افزایش از ۱۵ درصد به ۲۲/۵ درصد مصوب کردند.

وی گفت: سازمان تامین اجتماعی می گوید اگر ما بخواهیم تمام کارگران ساختمانی را بیمه کنیم اعتباری بالغ بر ۱۶ الی ۱۸ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.متاسفانه این طرحی که مجلس تصویب کرد نهایتا ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان را جبران خواهد کرد و باز هم ۸ هزار میلیارد برای ابقای بیمه کارگران بیمه شده کم داریم چه برسد به بیمه افراد جدید. پس عملا کارگران ساختمانی جدید بیمه نخواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این طرح که  نقض اصل۷۵ است و بار مالی برای دولت ایجاد میکند  توسط شورای نگهبان رد شود و مجلس یک‌تصمیم خوب و عاقلانه ای بگیرد که به نفع جامعه کارگری باشد.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب