جستجو
رویداد ایران > استان ها > گلستان > انواع کودهای شیمیایی قابل استفاده در صنعت کشاورزی

انواع کودهای شیمیایی قابل استفاده در صنعت کشاورزی

در مصرف کودهای شیمیایی به همراه کود های آلی و بیولوژیک ترویجی خوبی شده تا باعث شده کارایی تولید محصولات کشاورزی افت نکند

سید صمد ضیائی  مدیر  شرکت  خدمات حمایتی  کشاورزی استان گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه  اظهار داشت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی که یک شرکت دولتی است، در راستای تامین و تدارک و توزیع انواع نهاده‌های کشاورزی با هدف اصلاح بهبود نظام خدمت رسانی  به کشاورزان و با هدف حذف واسطه‌ها و نهایتا بهبود تولید و در نهایت دسترسی آسانتر کشاورزان به نهاد‌ه های کشاورزی  خدمات ارائه  می دهد.

 
وی تصریح کرد: یکی از اقدامات اصلی که می تواند در مهار تورم و ثبت قیمت ها، نقش اساسی خود را در حوزه نهاده های  کشاورزی خصوصا کود های کشاورزی ایفا نماید، افزایش تولید می باشد که شرکت خدمات حمایتی  کشاورزی بعنوان مجری طرح خودکفایی کود کشور  تاکنون توانسته است علاوه بر۱۰ نوع کود  یارانه ای،۵۴ نوع کود  غیر یارانه ای شامل ترکیبی و غیر شیمیایی را به سبد کودی خود اضافه  نماید
وی  همچنین  در خصوص  میزان توزیع کود شیمیایی طی۵ سال گذشته  اظهار داشت : وضعیت توزیع بیش  از ۱۷۶ هزار و۶۰۰ تن کود شیمیایی  در سال ۱۴۰۱ بی سابقه بود که نسبت به توزیع حدود۱۴۲ هزار و۴۹۱تن کود در سال۱۴۰۰ ،۱۱۹ هزار و۸۲۱تن در سال۱۳۹۹، ۱۴۳ هزار و۴۱۵تن در سال۱۳۹۸، ۱۴۳ هزارو۶۰۰ تن در سال۱۳۹۷ رشد خوبی را شاهد بودیم وی همچنین  به آمار توزیع کود در سال۱۴۰۱ اشاره کرد: در بحث ازته ۹۷درصد در فسفاته۱۰۵ درصد و در پتاسه۸۲ درصد از برنامه ابلاغی اتفاق افتاده است که این نشان‌دهنده اینکه در حوزه تولیدات گیاهی در بحث تحقیقات تلاش زیادی شده و در مصرف کود های شیمیایی به همراه کود های آلی  و بیو لوژیک ترویج خوبی شده و باعث شده کارایی تولید  در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۱با توجه  به تنش های خشکی و کاهش ۴۰-۳۰ درصدی  میزان بارندگی نسبت به سال گذشته و میانگین بلند مدت ، افت نکند. امیدواریم در سال ۱۴۰۲ این افزایش را حفظ و به سمت ترویج بیشتر آن حرکت کنیم.
در ادامه  افزود: بر اساس تصمیم وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری، به منظور رفع نگرانی کشاورزان از تأمین کودهای کشاورزی مورد نیاز خود، علاوه بر چهار محصول اساسی گندم، جو، کلزا و چغندرقند به دیگر محصولاتی که زیر پوشش الگوی کشت در استان معرفی شده‌اند کودهای کشاورزی یارانه‌دار تخصیص یافت.
با تاکید بر اینکه امسال  باید ۱۸۳ هزارو۵۰۰ تن  انواع کود شیمیایی تامین و توزیع  شود که تاکنون از مجموع بیش از  ۲۸ هزارو۶۰۰ تن انواع کودهای کشاورزی توزیع شده، در قالب الگوی کشت ارائه شده در اختیار  کشاورزان قرار گرفته است که این میزان  شامل ۲۲ هزارو۶۷۹ تن ازته، و  دو هزار و ۵۱۴تن  فسفاته  و سه هزارو۴۰۹ نیز پتاسه بوده است.
 وی بیان  کرد:  در حال  حاضر بیش از ۲۱ هزارتن   انواع  کودهای  ازته  ، فسفاته و پتاسه  در انبار های  استان ذخیره سازی شده است  که این  رقم  در سال  گذشته ۲۰ هزلرتن  بوده است .
 و اضافه کرد: برای  کشت پائیزه نیز مقرر شد توزیع  سهمیه کود های پایه  از ۸مرداد ماه سال جاری درصورت آنلاین بودن سامانه پایش مواد کودی  انجام می شود و ما این  آمادگی راداریم  تمام برنامه کودی استان را تأمین و به موقع در اختیار کشاورزان قرار دهیم.
وی  افزود: امید است با برنامه ریزی کوتاه مدت و میان مدت  تا پایان سال جاری از مقدار مورد انتظار  کود عرضه کنیم واز مرز توزیع ۲۰۰ هزار تن کود عبور کنیم به وضعیت قابل قبولی از نظر استاندارد جهانی برسیم.
 ضیائی اظهار کرد: امسال  با  توجه به برنامه پیش بینی شـده، در سال زراعی ١۴٠٢-١۴٠١ ،در سطحی حدود ٨٠٠٠ ھکتار، بیش از۴٩٣ تن بذر سویا از ارقام کتول، آرین، ساری، سامان، تپور و ویلیامز توسط این شـرکت و تامین توزیع شده است. بــا بارنــدگی ھــای مـوثر در نیمـه اول خرداد مـاه سـال جــاری، اســتقبال خـوبی برای کشـت ایـن محصـول صـورت گرفـت که به منظـور رفـع نیــاز کشــاورزان، بــذر سویـا رقم ویلیـامز به میزان ٩٠ تن از مـازاد تولیـد اسـتان از اردبیـل وارد این اسـتان گردیـد.
و خاطر نشان کرد: در  سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱، با توجه به تنش های خشکی  و کاهش میزان بارندگی  وبه دلیل اقدامات به موقع و تخصصی کارشناسان ناظر این شرکت خوشبختانه خرید  بذر گندم این شرکت  به  میزان ٢۴٩٨ تن رسیده است. که با وجود سرمای شدید در زمستان سال گذشته، به دلیل اسـتفاده بجا، دقیق و افزایش مقدار اسـتفاده از کودھای شـیمیایی، باعث شد گندمھای استان مقاوم تر شده و حتی کیفیت خرید  بذراین شرکت افزایش یابد.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب