جستجو
رویداد ایران > استان ها > گلستان >  گلستان جزء 3 استان برتر با بیشترین رشد اقتصادی در کشور

معاون اقتصادی استاندار گلستان خبر داد

 گلستان جزء 3 استان برتر با بیشترین رشد اقتصادی در کشور

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: استان گلستان، سمنان و قم در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات بیشترین رشد اقتصادی را در سطح کشور نسبت به سایر استان‌ها داشته‌اند.
سیدمحمد دهنوی در نشست خبری با خبرنگاران استان اظهار کرد: موفقیت‌های شکل گرفته در استان و حتی در کشور محصول کار تیمی است و اگر موفقیتی در استان انجام شده با تلاش و کمک تمام مدیران و بانک‌ها در حوزه اقتصادی بوده است.

 وی ادامه داد: در سال 1399 رشد اقتصادی کشور 4.3 و استان گلستان منفی 8.5 بوده و در سال 1400 رشد اقتصادی کشور 4.8 بوده و استان گلستان 4.3 بوده و در سال گذشته رشد اقتصادی کشور 4.8 و استان گلستان 5.8 بوده که این آمار نشان دهنده رشد شاخص‌های کلان اقتصادی استان گلستان است.

 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان خاطرنشان کرد: سال گذشته تنها سه استان در سه بخش صنعت، کشاورزی و خدمات رشد مثبت داشتند که استان‌های قم، سمنان و گلستان بوده است.

دهنوی گفت: شعار ما این است که می‌‌خواهیم درآمد سرانه خانوار استان گلستان را افزایش دهیم و از سال 1393 فاصله این سرانه بیشتر شده و در سال 1401 فاصله بین درآمد استان و میانگین کشوری کمتر شد و این یکی از قول‌هایی بود که به مردم ارائه کردیم و به آن عمل کردیم.

وی اضافه کرد: در سال 1399 در تولید ناخالص داخلی در هر سه گروه منفی بودیم و بیشترین منفی در بزرگترین مزیت استان یعنی گروه کشاورزی بوده در سال 1400 مثبت شدیم و در سال 1401 رشد خوبی داشتیم و میانگین رشد 10 ساله 2.7 بوده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان تصریح کرد: در سال گذشته رتبه اشتغال استان در جایگاه 12 کشور قرار گرفت و تاکنون در سال جاری 24 درصد تعهد اشتغال استان محقق شده است.

دهنوی گفت: بزرگترین خدمت دولت سیزدهم به جامعه کارگری سال گذشته رخ داد که دستمزد و حقوق کارگران افزایش چشمگیر پیدا کرد.

وی اضافه کرد: از سال 1392 تا سال 1400 تعداد اشتغال از 233 هزار به 263 هزار اشتغال در استان گلستان رسیده و این آمار بیمه تامین اجتماعی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان تصریح کرد: در کل هشت سال دولت قبل 30 هزار شغل در استان شکل گرفته اما در دولت سیزدهم 17 هزار شغل در استان ایجاد شده است و این در شرایطی است که حقوق و دستمزد کارگری افزایش چشمگیر داشته است.

دهنوی بیان کرد: تمامی لیست و اسامی ایجاد اشتغال، پرداخت تسهیلات و .... در سامانه شفافیت پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری گلستان منتشر شده و قابل دسترس است.

دهنوی بیان کرد: در شروع دولت سیزدهم در کل استان 463 واحد غیرفعال و راکد داشتیم که بیش از 40 واحد را بانک تملیک کرده بود که تاکنون با تلاش‌های انجام شده 103 واحد به چرخه تولید بازگشت.

وی در بخش دیگری بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم 16 هزار و 300 میلیارد تومان پروژه‌ در استان به اجرا گذاشته شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان در خصوص اجرای سیاست‌های خارجی اقتصادی توسط استانداری گلستان، تصریح کرد: کل تجارت خارجی استان در سال 1399 به میزان 139 میلیون دلار بوده در سال 1400 به 203 میلیون دلار رسید و در سال 1401 پیش‌بینی 210 میلیون دلار بود اما 235 میلیون دلار محقق شده است.

دهنوی اضافه کرد: پس از سفر ترکمنستان تعداد تردد کامیون‌ها از صفر به بیش از 130 تردد رسیده که پیش‌بینی می‌کنیم این عدد به 200 کامیون در روز برسد.

وی گفت: پیش‌بینی ما برای سال 1404 بر اساس سند توسعه صادرات استان غیر از حوزه پتروپالایش و صنایع پایین دستی، ما به 505 میلیون دلار تجارت خارجی خواهیم رسید.

 


 


 


 


 

برچسب ها
نسخه اصل مطلب