جستجو
رویداد ایران > خراسان رضوی| مصائب خانه‌به‌دوشی در مشهد

خراسان رضوی| مصائب خانه‌به‌دوشی در مشهد

تابستان شاید برای عده‌ای فصل خوش‌ سفر باشد اما برای اکثر اجاره‌نشین‌ها تابستان فصل پردردسری است چراکه تعداد زیادی از آن‌ها باید منازل خود را در این فصل عوض کرده و به دنبال خانه جدید و یا قیمت‌های سال جدید برای تمدید قراردادهای خود باشند. البته این مسئله در شهرهای بزرگ بیشتر خود را نشان می‌دهد و در واقع در کلان‌شهرها مستأجر بودن به معنی اضطراب برای بالا رفتن قیمت مسکن به هر بهانه‌ای است و حالا هم که بالا رفتن ارزش دلار و افزایش قیمت مصالح ساختمانی بهانه‌ای برای افزایش قیمت خانه‌های اجاره‌ای شده و مستأجران را بیش‌ازپیش نگران کرده است.

اگرچه رئیس اتحادیه مشاوران املاک مشهد مقدس متوسط میزان افزایش اجاره‌بها در مناطق مختلف شهر مشهد را زیر 20 درصد عنوان کرد اما در متراژهایی که تقاضا برای آن‌ها بالاتر است میزان افزایش قیمت بیش از این مقادیر است.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد می‌گوید: در سه‌ماهه نخست امسال قیمت مسکن نسبت به مدت مشابه پارسال 12 درصد افزایش‌یافته است. علی مرادزاده در ادامه می‌افزاید: همچنین قیمت اجاره‌بها در این مدت 8 درصد افزایش داشته است. وی اظهار می‌دارد: بیشترین افزایش قیمت فروش در منطقه 12 با 27 درصد افزایش و کمترین رشد قیمتی در منطقه 1 با رشد 9 درصدی ثبت‌شده است، همچنین بیشترین تعداد ثبت معاملات مبایعه‌نامه در منطقه 12 مشهد و کمترین تعداد مبایعه‌نامه در منطقه یک شهرداری مشهد ثبت‌شده است. رئیس اتحادیه صنف مشاوران معاملات املاک مشهد با اشاره به اینکه تعداد کل معاملات از ابتدای فروردین‌ماه امسال تاکنون 3 درصد افزایش داشته است، تصریح می‌کند: در این مدت نیز تعداد مبایعه‌نامه‌های ثبت‌شده 5 درصد بیشتر از اجاره‌نامه‌ها بوده است. مرادزاده با اشاره به اینکه از ابتدای فروردین سال گذشته تا اول خردادماه 1397 بیش از 132 هزار قرارداد فروش و اجاره در معاملات املاک مشهد تنظیم‌شده است، ادامه می‌دهد: از این تعداد بیش از 66 هزار قرارداد مبایعه‌نامه و بیش از 64 هزار قرارداد اجاره‌نامه بوده است.

یک‌میلیون و 800 هزار تومان اجاره برای یک واحد 80 متری

محمد ع. از افرادی است که به دنبال خانه برای اجاره کردن بوده می‌گوید: من سال‌های گذشته در محدوده زیباشهر مشهد سکونت داشتم و حالا قیمت یک آپارتمان 80 متری با امکانات معمولی در حدود یک‌میلیون و 800 هزار تومان است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه تأمین این مبلغ از اجاره خانه برای ما امکان ندارد احتمالا باید محله خود را تغییر دهیم.

علی س. یک راننده ساکن در محدوده پل فجر محله‌ای موسوم به طلاب در شهر مشهد است و می‌گوید: اگر بخواهیم یک واحد رهن و اجاره در همین محدوده‌ها پیدا کنیم در حد معمول بین 600 تا 700 هزار تومان اجاره با 5 تا 10 میلیون تومان مبلغ رهن آن است اما واحدی که کمتر از 500 هزار تومان اجاره داشته باشد بسیار سخت پیدا شده و در صورت پیدا شدن وضعیت مناسبی هم ندارد.

فایل های مشاوران املاک چه می‌گویند؟

البته فایل‌های مشاوران املاک هم نشان از افزایش اجاره‌بها در تابستان امسال دارد به‌عنوان‌مثال یک واحد 65 متری در بلوار شهید کریمی واقع در منطقه 2 شهری مشهد حدود 800 هزار تومان اجاره‌بها دارد. اگر در همین منطقه و در بلوار عبدلمطلب فردی بخواهد یک واحد حدودا 100 متری اجاره کند باید ماهانه معادل یک‌میلیون و 400 هزار تومان اجاره پرداخت کند. اگر کسی قصد داشته باشد در خیابان شهید بهشتی واقع در منطقه 8 شهری مشهد یک کاشانه 90 متری اجاره کند باید ماهانه رقمی حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان پرداخت کند و البته این میزان برای یک آپارتمان با امکانات لازم گفته می‌شود این رقم برای آپارتمانی با همین شرایط در بلوار هاشمیه حدود 2 میلیون و 200 هزار تومان می‌شود. بلوار وکیل آباد مشهد از جمله مناطقی است که در آن اختلاف قیمت‌ها بسیار مشاهده می‌شود از آپارتمان‌ها و خانه‌های لاکچری تا واحدهای کاملا معمولی در این بلوار با انواع اقسام قیمت‌ها یافت می‌شود به‌عنوان‌مثال در یکی از برج‌های بلوار هفت تیر قیمت رهن یک واحد 2 خوابه 130 متری 160 میلیون تومان عنوان‌شده که با تبدیل معمول ماهانه چیزی حدود 5 میلیون تومان اجاره‌بهای این واحد است. یا در بلوار هنرستان یک واحد 110 متری لاکچری 3 میلیون و 500 هزار تومان اجاره‌بها دارد یا یک کاشانه 170 متری در بلوار باهنر 5 میلیون و 500 هزار تومان اجاره‌بها دارد.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب