جستجو
رویداد ایران > رویداد > آب خاکستری در چرخه بازیافت

آب خاکستری در چرخه بازیافت

آب خاکستری بزرگترین منبع صرفه‌جویی در مصرف آب خانواده‌ها از 50 تا 80 درصد از کل مصرف آب است.



آب خاکستری بزرگترین منبع صرفه‌جویی در مصرف آب خانواده‌ها از 50 تا 80 درصد از کل مصرف آب است. به طوریکه فقط بهره‌گیری برای فلاش تانک‌های توالت می‌تواند به صرفه‌جویی 30 درصد از کل مصرف آب منجر شود. تخمین زده شده است که حدود 41 تا 91 درصد از مصرف آب خانگی، بسته به کشور، به آب خاکستری تبدیل شود. این در حالیست که گزارش‌ها نشان می‌دهد تصفیه و جمع‌آوری آب خاکستری حاصل از حمام به تنهایی می‌تواند جهت استفاده مجدد در محل کافی باشد و حدود 28.5 درصد آب مصرفی را کاهش ‌دهد. 
احمدرضا طاهری اصل رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار «رویداد امروز» در خصوص آب‌های خاکستری، اظهار کرد: بازیافت یا بازچرخانی آب‌های خاکستری یک ضرورت انکارپذیر است. در تمام کشورهای پیشرفته بازیافت آب خاکستری با وجود داشتن منابع آبی و نداشتن تنش آبی و کمبود آب، ضرورت تلقی می‌شود؛ اما متاسفانه در ایران به دلیل ارزان بودن انرژی و همچنین آب و عدم توجه به منابع طبیعی و محیط زیست این موهبت الهی مورد ظلم واقع شده است و با وجود کمبود منابع آبی بازچرخانی و بازیافت آب خاکستری نادیده گرفته شده است.
وی در خصوص استفاده از آب خاکستری در اصفهان، تصریح کرد: در اصفهان دو سه سالی است که کمیته‌ای متشکل از سازمان نظام مهندسی ساختمان، شهرداری، محیط زیست و شرکت آب و فاضلاب استان تشکیل شده و بازچرخانی آب در آن مورد مطالعه قرار گرفته است و طرح عملیاتی برای بازچرخانی آب خاکستری تصویب گردید که به صحن شورای شهر رفت و آنجا تصویب شد و قرار شد برای عملیاتی شدن وارد کمیسیون ماده پنج شود، این مورد تقریبا 90 درصد  پیشرفت داشته و فرآیند اداری خود برای تصویب شدن را طی کرده است.
رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط‌زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به همراهی شهرداری اصفهان در زمینه طرح عملیاتی بازچرخانی آب خاکستری در اصفهان، ادامه داد: شرکت آب و فاضلاب و سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان نیز با این طرح همراه بودند، اما مشکل اصلی گران بودن پکیج‌های تصفیه آب خاکستری است و مشکل بعدی نامرغوب بودن بعضی از پکیج‌های تصفیه آب خاکستری داخلی است.وی در خصوص دیگر طرح معاونت معماری و شهرسازی شهرداری اصفهان، افزود: در حال حاضر ساختمان و شهر پایدار به عنوان طرح مهمی مطرح است، که اگر این برنامه به تصویب شورای شهر برسد و اجرایی و عملیاتی شود، در دل ساختمان پایدار بازیافت آب خاکستری و کاهش مصرف از طریق نصب شیرهای کاهنده و الکترونیکی را خواهیم داشت و می‌توانیم امیدوار باشیم با مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان و معاونت معماری و شهرسازی شهرداری در خصوص ساختمان پایدار، بهینه سازی مصرف آب و تصفیه آب خاکستری را در ساختمان‌ها داشته باشیم. طاهری اصل در پاسخ به میزان عملیاتی شدن تصفیه آب خاکستری، تصریح کرد: با توجه به نبودن اجبار در حوزه تصفیه آب خاکستری این امر در ابعاد گسترده عملیاتی نشده، اگر چه  قانون توسعه آب شرب شهری و روستایی و آئین نامه آن توصیه و تشویق به تصفیه آب خاکستری شده است، اما به دلیل ارزان بودن خود آب و گران بودن پکیج‌های تصفیه آب عملیاتی شدن این موضوع با چالش‌هایی مواجه است. همچنین حساسیت روی بهینه‌سازی مصرف آب وجود ندارد. در حالی فرونشست، خشکی زاینده رود، کاهش آب‌های زیرزمینی و به طور کلی کم آبی را به طور کلی لمس می‌کنیم، اما حساسیت روی آن ایجاد شده و امیدواریم مطالبه‌گری وجود تصفیه آب خاکستری از سوی خریدارها در ساختمان‌ها انجام شود تا سازندگان به این امر تشویق شوند که به سمت ساختمان‌های پایدار حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه در سطح شورای شهر و معاونت معماری وشهرسازی شهرداری اصفهان دغدغه‌مندی برای تصفیه آب خاکستری وجود دارد، افزود:  امیدوارم با ارائه پلاک گواهی اعتبار  انرژی و رتبه بندی ساختمان‌ها بتوانیم بحث‌هایی مثل بازیابی آب خاکستری، طراحی اقلیمی و ساختمان سبز و پایدار را نشان ساختمان کنیم و نشان سازی ساختمان‌ها یک نشان سازی اخلاقی باشد که این امر منجر به ساخت ساختمان‌های پایدار با بهینه سازی مصرف انرژی خواهد شد. رئیس کمیسیون انرژی، استاندارد مصالح و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خاطر نشان کرد: در حال حاضر نهایتا بین یک تا دو درصد ساختمان‌ها بازیابی یا بازچرخانی آب خاکستری را انجام می‌دهند که نسبت به کشورهای پیشرفته آمار بسیار پایینی محسوب می‌شود و انتظار می‌رود با مواردی که گفته شد این آمار در سال‌های آینده رشد پیدا کند. وی در خصوص جداسازی آب شرب و غیر شرب شهری، تصریح کرد: جداسازی در ساختمان‌ها در حال حاضر میسر نیست، به دلیل اینکه در مبحث 16 مقررات ملی ساختمان جلو لوله کشی پیش‌بینی نشده است، یعنی لوله کشی آب شرب و غیر شرب مجزا و شبکه آب غیرشرب بهداشتی برای شست‌وشو در مقررات ملی دیده نشده و به همین دلیل نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم سازنده ساختمان این دو را از یکدیگر جدا کند، اما بازیابی آب خاکستری را داریم و در فاز عملیاتی و آئین نامه اجرایی به آن پرداخته شده است.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب
نویسنده
عاطفه علیان