جستجو
رویداد ایران > رویداد > حق تقدم زمستان در صرفه‌جویی آب

حق تقدم زمستان در صرفه‌جویی آب

در چند دهه گذشته، همگام با افزایش روزافزون جمعیت، افزایش مهاجرت به شهرها، شدت تمرکز مراکز تجاری و صنعتی در شهرها و عوامل دیگر، تقاضا برای آب آشامیدنی افزایش یافته، درحالی‌که عرضه آب، به دلایل متعدد، پاسخگوی این نیازها نبوده است.

در چند دهه گذشته، همگام با افزایش روزافزون جمعیت، افزایش مهاجرت به شهرها، شدت تمرکز مراکز تجاری و صنعتی در شهرها و عوامل دیگر، تقاضا برای آب آشامیدنی افزایش یافته، درحالی‌که عرضه آب، به دلایل متعدد، پاسخگوی این نیازها نبوده است.

در این شرایط بسیاری بر این باور هستند که صرفه‌جویی در مصرف آب صرفا مربوط ب ایام گرم سال است اما خنک شدن هوا و ورود به فصول سرد به‌هیچ‌عنوان نباید دلیلی بر توقف مصرف بهینه آب باشد زیرا وضعیت نامطلوب منابع آبی همچنان برقرار است.

صرفه‌جویی در مصرف آب در پاییز و زمستان ضروری‌تر از فصل گرم سال است. در اکثر مواقع تصور می‌شود صرفه‌جویی تنها محدود به تابستان است و با آغاز پاییز و زمستان و شروع بارش‌ها صرفه‌جویی در مصرف آب فراموش می‌شود.

اهمیت صرفه‌جویی در مصرف آب در فصل‌هایی که بارش وجود دارد، ضروری است، صرفه‌جویی در این فصل‌ها از تابستان هم اهمیت بیشتری دارد، زیرا در فصل بارش است که آب ذخیره می‌شود.

چنانچه در فصل بارش در مصرف آب صرفه‌جویی نشود برای ایام گرم سال آب ذخیره نخواهد شد و با مشکلات متعددی مواجه می‌شویم.

با وجود خشک‌سالی‌های پیاپی در چند سال اخیر، این شرایط ایجاب می‌کند در تمام فصول مصرف آب مدیریت شود.

از طرفی باید توجه داشت که میزان بارش‌ها نسبت به میانگین بلندمدت در بسیاری از مناطق پایین‌تر است، حتی درصورتی‌که بارش‌ها به میانگین‌ها نیز برسد باز هم نمی‌توان نسبت به کمبود منابع آبی بی‌تفاوت بود زیرا حجم مصرفی آب سال‌به‌سال در حال افزایش است و درصورتی‌که تدابیری برای اصلاح فرهنگ مصرف آب صورت نگیرد به‌طورقطع ایران تا چند سال آینده با مشکلات جدی در زمینه تأمین آب موردنیاز برای مصارف گوناگون روبرو خواهد شد.

ضروری است همان‌گونه که رسانه‌ها در خصوص هوشیارسازی مردم در استفاده بهینه از آب در فصول گرم سال تلاش می‌کنند، این موضوع در فصول سرد سال نیز با قوت پیگیری شود، البته مسئولان نیز باید تلاش کنند با ارائه مشوق‌های لازم و گسترش فرهنگ‌سازی از مسیرهای مختلف به آگاهی‌بخشی عمومی جهت مصرف بهینه مایه حیات کمک کنند.

ایران امروز در شرایطی است که همه ما مسئول هستیم برای حفظ و حراست از منابع خدادادی آن تلاش کنیم و امانت‌دار خوبی برای نسل‌های آینده این سرزمین باشیم، در غیر این صورت در آینده نزدیک جایی برای زندگی در این سرزمین خشک نمی‌توان تصور کرد.

 

برچسب ها
نسخه اصل مطلب
نویسنده
احمدرضا منزه
خبرنگار اقتصادی