جستجو
رویداد ایران > رویداد > اهرام شگفت انگیز مصر باستان قدیمی تر است یا زیگورات سومری ها؟

اهرام شگفت انگیز مصر باستان قدیمی تر است یا زیگورات سومری ها؟

حدود سی سال پیش، به نظر می‌رسید که می‌توان به این سوال که کدام تمدن، قدیمی‌ترین تمدن دنیاست، یک پاسخ قاطع و دقیق داد.

غزال زیاری: در حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح، اولین فاز از فرهنگ سومری به‌عنوان قدیمی‌ترین تمدن در منطقه بین‌النهرین عراق پدیدار شد. نام سومریان برگرفته از شهر باستانی سومر است که در چند کیلومتری جنوب شهر مدرن کوت در شرق عراق قرار داشت. باستان‌شناسان فاز ابتدایی تمدن سومریان را اوروک می‌نامند؛ برگرفته از نام شهری باستانی به همین نام در ۸۰ کیلومتری جنوب غربی و جایی که بسیاری از قدیمی‌ترین آثار سومری‌ها در آنجا یافت شده است.

رقبای بین‌النهرین از راه می‌رسند

شواهد کشف شده در چند دهه اخیر، حاکی از آن است که سومریان در مسیر رقابت بر سر کسب عنوان قدیمی‌ترین تمدن دنیا، چند رقیب دیگر دارند که یکی از آنها تمدن مصر باستان است.

جونز بر این باور است که تجارت اولیه در امتداد حاشیه اقیانوس هند (مصری‌های باستان در حاشیه دریای سیاه ، سومری‌ها در شمال خلیج فارس و تمدن دره سند در شرق) باعث شده تا با جذب منابع و ایده‌ها از مناطق دورتر، به این تمدن‌های ابتدایی کمک شود تا نسبت به افرادی که قبل از آنها در آنجا زندگی می‌کرده‌اند، رشد بیشتری داشته باشند. او دراین باره گفته:«حسم می‌گوید که شاید در آن زمان شبکه‌های تجاری در اقیانوس هند در جریان بوده‌اند.»

منبع: لایوساینس

۵۸۵۸

منبع: khabaronline-1673275

برچسب ها
نسخه اصل مطلب